طالبان: آمریکا همچنان به‌دنبال عقده‌گشایی در افغانستان است

« ذبیح‌الله مجاهد »، سخنگوی طالبان اعلام کرد نماینده حکومت پیشین در سازمان ملل متحد نمی‌تواند از طالبان نمایندگی کند و این کرسی باید به طالبان سپرده شود.

وی معتقد است نسپردن این کرسی به طالبان، جفا در حق مردم افغانستان است.

ذبیح الله مجاهد گفت: «کرسی افغان‌ها در سازمان ملل متحد حق افغان ها در این سازمان است. همچنین سرمایه افغانستان که از سوی آمریکا مسدود شده نیز حق افغان‌ها است. آمریکا جنگ نظامی خود را متوقف کرد و ظاهرا دست از اشغال افغانستان برداشت اما همچنان عقده گشایی و سیاست های نادرست را دنبال می‌کند.»

این درخواست زمانی مطرح شده  که در روز های اخیر سازمان ملل شاهد جلسات متعددی در باره افغانستان بوده و نماینده این گروه در این جلسات حضور نداشته است.

طی روزهای گذشته ریچارد بنت گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، گزارشی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارائه داشت، شورای امنیت سازمان ملل نشست ویژه را در باره افغانستان برگزار کرده و همه این نشست ها در غیاب نماینده طالبان صورت گرفته است. 

طالبان: آمریکا همچنان به‌دنبال عقده‌گشایی در افغانستان است

به دنبال قدرت گرفتن طالبان سازمان ملل کرسی نمایندگی افغانستان را به نماینده دولت پیشین واگذار کرده و دلیل این امر را عدم به رسمیت شناختن طالبان عنوان کرده است. 

طالبان در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در نشست سالانه سازمان ملل متحد، سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، را به عنوان نماینده حکومت سرپرست طالبان به سازمان ملل متحد معرفی کرد، اما این درخواست از سوی ملل متحد پذیرفته نشد.