در چه شرایطی آمریکا نمی‌تواند به چاپ دلار ادامه دهد؟

وضع تحریمها ی یک‌جانبه آمریکا علیه روسیه موجب شده شماری از کشورهای همسو با کرملین اقدام به کنارگذاشتن دلار از مبادلات مالی خود کنند و این اقدام به قدرت و توان سیاسی واشنگتن در عرصه بین‌المللی لطمه خواهد زد.

«گای نیومن» در مقاله‌ای که در نشریه نیویورک پست منتشر کرده نوشت: روی‌گردانی شماری از کشورهای جهان از چرخش دلار در مبادلات مالی خود، به زودی ضربه مهلکی به جایگاه آمریکا در عرصه بین‌المللی خواهد زد.

به نوشته مقاله‌نویس نشریه نیویورک پست هم‌اکنون بیش از از ۱۰۰ کشور از وضع مجازات‌ها و تحریم‌های اقتصادی غرب ضد روسیه حمایت نمی‌کنند؛ این امر موجب تشکیل گروه‌های هم‌پیمان اقتصادی متحد روسیه گشته است که به استفاده از ارزهای جایگزین دلار در مبادلات کالایی خود اقدام کنند. گای نیومن همچنین ادعای تحلیلگران غربی در «عدم امکان ارزی جایگزین با دلار آمریکا» را رد و آن را غیر واقع بینانه توصیف کرد.

نیومن افزود با حذف دلار از مبادلات مالی کشورهای همسو با روسیه، ضربه مهلکی به جایگاه بین‌المللی آمریکا خواهد زد و چه بسا، با ادامه این روند دوره‌ای که امکان چاپ نامحدود دلار را فراهم می‌کرد، پایان یابد و توانایی قدرت خرید کالاهای خارجی با نرخ ارزان گذشته را برای کشورهای مصرف‌کننده دلار فراهم خواهد کرد.

نیومان در ادامه می افزاید با سقوط دلار، آمریکا وزنه سیاسی خود را در عرصه بین‌المللی را از دست خواهد داد؛ و این امر آمریکا را در ورطه سقوط در بدهی مالی خود گرفتار می‌کند و به همین منظور، ممکن است واشنگتن برای جلوگیری از ورطه و تنگنا، شماری از رقبا و دشمنان راهبردی بین‌المللی خود را کاهش دهد تا اقتصاد خود را سامان دهد.

در چه شرایطی آمریکا نمی‌تواند به چاپ دلار ادامه دهد؟

با شروع جرقه درگیری در اوکراین و همزمانی وضع تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن ضد مسکو، کشورهای غربی متحد با آمریکا شاهد افزایش بهای انرژی و تورم افسارگسیخته در اقتصاد داخلی خود به علت ممانعت آمریکا از انتقال انرژی و گاز روسیه به کشورهای اروپای غربی شده‌اند و بازار رقابتی خود در حوزه انرژی و صنایع اقتصادی خود را به شکل چشمگیری از دست داده‌اند.

در سال‌های گذشته هم‌زمان با تشدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مستقل و رقیب و استفاده بیش از حد از سلاح تحریم و دلار، کشورهای تحت تحریم هر چه بیشتر به سمت حذف دلار از مبادلات تجاری و مالی خود رفته‌اند و به جای دلار از ارزهای ملی یکدیگر استفاده می‌کنند.