گم شدن «دو و نیم تن اورانیوم» در یکی از سایت‌های لیبی

رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد بازرسان آژانس در جریان دیدار روز سه شنبه خود از این سایت «مشاهده کردند حدود دو و نیم تن اورانیوم طبیعی به شکل کونسانتره (کیک زرد) در محل نگهداری آن که مقامات اعلام کرده بودند، موجود نیست».

آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد برای «روشن شدن شرایط ناپدید شدن این مواد هسته‌ای و پی بردن به محلی که هم اکنون این مواد در آنجا قرار دارد»، به راستی آزمایی‌های «تکمیلی» اقدام خواهد کرد. در سایت محل نگهداری این مواد به هیچ نوع اطلاعات بیشتری در این خصوص اشاره نشده است.

معمر قذافی حاکم پیشین لیبی در سال ۱۹۷۰ نخستین راکتور تحقیقی ۱۰ مگاواتی را برای نیروگاه تاجورا از شوروی خریداری کرد. سه سال بعد تلاش کرد تا از طریق پاکستان نخستین گام را برای ساخت بمب اتمی اسلامی بردارد اقدامی که البته به سرانجام نرسید.

گم شدن «دو و نیم تن اورانیوم» در یکی از سایت‌های لیبی

این شکست قذافی را برآن داشت تا دو سال بعد از دانشمندان عرب بخواهد با ترک آمریکا و کشورهای غربی به لیبی مهاجرت کنند و این کشور را در ارتقای توان هسته‌ای یاری دهند؛ رویکردی که سرانجام امریکایی‌ها را برآن داشت تا در سال ۱۹۸۲ لیبی را در فهرست ۶۳ کشور فعال در عرصه هسته‌ای قرار دهند و همکاری‌های علمی دانشگاه‌های این کشور با لیبی را ممنوع کند.

پس از فشارهای بین المللی برای جلوگیری از هسته‌ای شدن لیبی, قذافی معاهده منع اشاعه هسته‌ای یا ان پی تی را امضا کرد. قذافی برای خلاصی از فشار همه جانبه سرانجام با مذاکره با غرب موافقت کرد. نتیجه مذاکرات محرمانه ۹ ماهه میان انگلیس، امریکا و لیبی به توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای و کاهش فعالیت‌های موشکی این کشور منتهی شد و بازرسان بین‌المللی اجازه یافتند تا از مراکز دلخواه بازدید کنند.