سفر وزیر دفاع یونان به ترکیه پس از دو دهه

روسای دفاع ترکیه و یونان در ملاقات باهم بر ضروررت بازگذاشتن مسیرهای ارتباطی و گسترش روابط تاکید کردند.

روزنامه «کاثیمرینی» روز چهارشنبه نوشت که «نیکوس پاناگیوتوپولوس» و « حلوصی آکار » وزرای دفاع یونان و ترکیه در دیدار باهم  پیامی مبنی بر لزوم باز نگهداشتن مسیر‌های ارتباطی بین یونان و ترکیه و ایجاد شرایط برای همکاری رد و بدل کردند.

بر اساس این گزارش، در اولین سفر وزیر دفاع یونان به ترکیه در دو دهه اخیر، پاناژیوتوپولوس از مناطق ویران شده در جنوب شرقی ترکیه در زلزله های اخیر بازدید کرد. یونان از همان لحظه اول زلزله به درخواست ترکیه برای کمک  به این کشور پاسخ داد.

پاناگیوتوپولوس در بیانیه‌ مشترک با آکار گفت: «ما به‌عنوان همسایه با امدادگران یونانی برای نجات هموطنان خود در ترکیه که تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند، شتافتیم و حمایت و همبستگی خود را اعلام کردیم.»

سفر وزیر دفاع یونان به ترکیه پس از دو دهه

وی افزود: «هدف نهایی در صورت فراهم شدن شرایط لازم، ایجاد فضای ثبات و همکاری است.»

وزیر دفاع ترکیه نیز ابراز امیدواری کرد که ترکیه و یونان بتوانند اختلافات را در چارچوب روابط حسن همجواری، دیپلماسی و احترام حل کنند. وی افزود: « با ایجاد فضای همکاری دائمی می‌خواهیم دریای اژه و مدیترانه به دریایی از دوستی تبدیل شود.»

اخیرا، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با هدف بهبود روابط دوجانبه پس از فاجعه زلزله و کمک و همبستگی یونان، پیشنهادی ۶ ماده‌ای به یونان ارائه کرده است. چاووش اوغلو ر گفت که یونان  از اولین کشورهایی است که پس از زلزله‌های مرگبار با ارسال تیم‌های نجات و کمک‌های بشردوستانه از ترکیه حمایت کرده است.

ترکیه و یونان در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و پناهجویان اختلاف دارند. ترکیه و یونان همچنین تقویت نظامی یکدیگر را به شدت زیر نظر دارند. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه متهم کرده است.