امارات از یمن عقب نشینی می‌کند

«محمد البخیتی» با بیان اینکه مشارکت امارات با عربستان در تجاوز به یمن اشتباه بزرگی بود و امارات باید درس بگیرد و عقب نشینی کند‌ گفت: حضور نیرو‌های اماراتی را حتی در یک وجب از خاک یمن نمی‌پذیریم.

عضو دفتر سیاسی انصارالله از دستیابی به تفاهماتی با عربستان سعودی خبر داد ولی  در مورد جزئیات آن صحبت نکرد. البخیتی اضافه کرد: تفاهمات و راه حل‌های حاصل‌شده در دو مرحله، یکی قبل از عید فطر و دیگری در زمانی دیگر خواهد بود.

وی همچنین گفت: ما از هر گونه رویکرد از سوی عربستان سعودی برای رسیدن به صلح با یمن یا هر طرف دیگر حمایت می‌کنیم.

عضو دفتر سیاسی انصارالله افزود: راه حل داخلی بر عهده همه نیرو‌های فعال یمنی است و ما به یمنی‌هایی که در تجاوز شرکت کردند، این پیام را می‌دهیم که فرصت را از دست ندهید.

امارات از یمن عقب نشینی می‌کند

شورای ریاستی یمن و گروه انصارالله با میانجیگری عمان برای برقراری آتش بس جدید زیر نظر سازمان ملل به توافق رسیدند.

تمدید آتش بس با شروط جدید، اعلام رسمی پایان جنگ یمن و توقف دخالتش در یمن را به همراه خواهد داشت. پس از اعلام رسمی پایان جنگ، رایزنی‌های یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و سرپرستی عربستان برگزار خواهد شد. این منابع بیان کردند: رایزنی‌های یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و سرپرستی عربستان، تلاش خواهد کرد که توافقی برای مرحله انتقالی دو ساله حاصل شود. ریاض تصمیمش درباره پایان جنگ و بستن پرونده یمن را به شورای ریاستی یمن ابلاغ کرده است.

گفتنی است، آتش بس قبلی در اکتبر ۲۰۲۲ منقضی شد و طرفین نتوانستند بلافاصله بر سر تمدید آن به توافق برسند. انتظار می‌رود با اجرایی شدن آتش بس جدید در یمن، روند حل و فصل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل آغاز شود.

آتش بس بین دو طرف بار‌ها از سوی ائتلاف سعودی نقض شد. با این حال بسیاری معتقدند این قرارداد تا حد زیادی درگیری بین دو طرف را کاهش داد. طی این مدت تلفات به میزان ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و با سوخت بیشتری وارد کشور شد.