قمار اوپک پلاس؛ شوک کاهش تولید نفت برای بازارهای جهانی

 در گزارش فایننشال تایمز آمده است: سه سال پیش، هنگامی که سقوط تاریخی قیمت نفت باعث آشفتگی در اقتصاد جهانی شد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا تلاش گسترده ای را با همکاری کشورهای غربی برای فشار بر عربستان سعودی و روسیه جهت کاهش تولید و تقویت بازار نفت رهبری کرد. با کاهش تولید نفت اوپک پلاس ، بخش نفتی شیل آمریکا از سقوط نجات پیدا کرد و ترامپ از کمک ریاض و مسکو قدردانی نمود.

اکنون این همکاری از بین رفته است و جنگ روسیه باعث شده اروپا به دنبال زدودن اقتصاد خود از انرژی روسیه باشند و این در حالیست که کشورهای گروه هفت به دنبال تحمیل سقف قیمت نفت با هدف محروم کردن روسیه از درآمد حاصل از فروش این محصول هستند.

گِرگ پریدی (Greg Priddy) مشاور شرکت اسپات ران (Spout Run) در واشنگتن، بر این باور است که تصمیم اوپک یک «نقطه عطف تاریخی» بوده که اهمیت اقتصادی و سیاسی آن فراتر از بازارهای نفت است.

به گفته تحلیلگران، فشار بیشتر بر قیمت نفت – درحالی که هزینه های انرژی در اقتصادهای غربی رو به کاهش است - تلاش بانک های مرکزی برای کاهش تورم را پیچیده می کند و بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) را در مقابل اوپک پلاس قرار می دهد.

اگر این گروه کشورهای تولید کننده نفت به افزایش قیمت ها برای زمان طولانی تری ادامه دهند این امر تلاش های غرب برای محدود کردن دلارهای نفتی در جیب کرملین را به خطر خواهد انداخت.

مهم تر از همه، تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید بار دیگر تنش در ژنوپلتیک (جغرافیای سیاسی) انرژی را نشان می دهد. در عصری که به اعتقاد بسیاری از استراتژیست ها نشانه آن کاهش تقاضای نفت و عقب نشینی کشورهایی مانند عربستان و روسیه خواهدبود، این تصمیم جدید قدرت را به ریاض باز می گرداند.

فایننشال تایمز نوشت اما اگر تصمیم کاهش تولید ادامه یابد مخاطرات آن برای سعودی ها و اقتصاد جهانی بسیار خواهد بود.

قمار اوپک پلاس؛ شوک کاهش تولید نفت برای بازارهای جهانی

آدی ایمسیروویچ (Adi Imsirovic) از مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد (OIES) که سابقه اداره بخش تجارت نفت شرکت گازپروم روسیه را نیز دارد، در این زمینه گفت: «ما تورم بالایی داریم، اقتصادها به طور بالقوه وارد رکود می‌شوند، برای احیای اقتصادی نیاز هست قیمت نفت برای مدتی پایین باشد».

حتی قبل از اعلام کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، تحلیلگران وال استریت و آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک پیش بینی کرده بودند که قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش یابد.

اکنون مساله این است که کاهش غیرمنتظره تولید اوپک پلاس، قیمت ها را به سرعت بالا خواهد برد و این امر سلامت اقتصاد شکننده جهانی را به خطر خواهد انداخت.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود آورده است: نیازهای داخلی ممکن است منجر به تصمیم اخیر عربستان برای کاهش تولید شده باشد اما تبعات آن در خارج از این کشور احساس خواهد شد. این اقدام بیشتر سرپیچی ریاض از واشنگتن و عمق همکاری عربستان با مسکو را نشان می دهد.

به نوشته این رسانه انگلیسی، عربستان سعودی نیز ممکن است احساس کند که با این تصمیم، آمریکا را منزوی کرده است. تعمیق روابط ریاض با چین همچنین به این معنی است که واشنگتن نگران «از دست دادن» عربستان سعودی در صورت عقب نشینی بیش از حد این کشور از سیاست نفتی خود است. در عین حال، برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند تمرکز بیش از حد بر رقابت با چین، آمریکا را نسبت به نفوذی که همچنان بر ریاض دارد، به ویژه در زمینه فروش تسلیحات و حمایت نظامی، کور کرده است.

این روزنامه در پایان نوشت: اگرچه واکنش دولت جو بایدن به تصمیم اخیر اوپک پلاس بی سر و صدا بوده است اما اگر قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازگردد یا اقتصاد آمریکا وارد رکود شود، تنش ها مشهود خواهد بود دولت بایدن کاملاً آگاه است که قیمت بالای نفت در انتخابات مهم خواهد بود.