ابراز نگرانی نشریات آمریکایی از نفوذ «راشاتودی عربی» در خاورمیانه

یکی از پژوهشگران اندیشکده کارنیج و عضو ارشد اندیشکده «رویال یونایتد» و دانشگاه کمبریج، با اشاره به نفوذ گسترده بخش عربی شبکه تلویزیونی راشاتودی در منطقه خاورمیانه ، از عدم سرکوب این رسانه روس در منطقه گلایه کرد!

اِچ.اِی هِیلر، در مقاله‌ای انتقادی در نشریه پولیتیکو به سیاست غرب در ممنوع کردن و تحریم رسانه‌های روس به دلیل حمله این کشور به اوکراین، اشاره و از «اقدام سریع و قاطع» انگلیس و آمریکا و اتحادیه اروپا علیه راشاتودی و اسپوتنیک، تمجید کرد. با این حال، او هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد که خصومت غرب علیه رسانه‌های روس، مدت‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین جریان داشته است.

هیلر در این مقاله نوشت: به‌دلیل فقدان فشار و اعمال ممنوعیت از سوی کشورهای خاورمیانه، رسانه‌های روس در این منطقه رونق گرفته و پیشرفت کرده‌اند.

وی مدعی شد که این رسانه‌ها در تلاشند تا از طریق اشباع شبکه‌های اجتماعی با نکات کلیدی مدنظر کرملین و تخریب چهره‌های مخالف، کارزار دروغ‌پراکنی در این منطقه به‌راه بیندازند.

هیلر نوشت: راشاتودی عربی هم یکی از مشهورترین سایت‌های خبری در منطقه است که در برخی ماه‌ها از الجزیره هم سبقت می‌گیرد و کانال یوتیوب آن هم بیشتر از تمام بخش‌های این شبکه دنبال‌کننده دارد.

به نوشته هیلر، شهرت و محبوبیت این شبکه تلویزیونی روس، از آغاز درگیری‌ها بین مسکو و کی‌یف تشدید هم شده است.

وی با ابراز ناراحتی از تیم قوی راشاتودی عربی در فضای مجازی، گفت که این شبکه «اغلب دو یا سه برابر بیشتر از الجزیره یا بی‌بی‌سی محتوا تولید می‌کند.»

ابراز نگرانی نشریات آمریکایی از نفوذ «راشاتودی عربی» در خاورمیانه

وی مدعی شد: به نظر می‌رسد که هدف آنها اشباع مخاطب با حجم گسترده اطلاعاتی است که بلافاصله در توییتر بازنشر شده و از تکنیک «تکرار» برای تاثیرگذاری روی مخاطب استفاده کرده و علاوه بر این، به سرکوب صدای مخالفین هم منجر می‌شود. فضای مجازی برای انتقال مستقیم پروپاگاندای حامی کرملین به نسل جوان در کشورهای عرب زیان استفاده می‌شود.

مقاله پولیتیکو تازه‌ترین مجموعه مقاله‌هایی است که نشریات غربی در هفته‌های اخیر برای جلب توجه جهان به سلطه فزاینده راشاتودی عربی در خاورمیانه منتشر شده است. نشریه فارین پالیسی در اواخر مارس با انتشار مقاله‌ای مشابه مدعی شد که «ماشین دروغ‌پراکنی روسیه، دست بالای مسکو در خاورمیانه است.»