ماموریت ناوشکن آمریکایی در دریای جنوبی چین

  نیروی دریایی آمریکا امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس میلیوس (USS Milius) در نزدیکی جزایر اسپراتلی در دریای جنوبی چین ماموریتی در راستای حقوق و آزادی های ناوبری انجام داده است.

به گزارش رویترز، این اقدام نیروی دریایی آمریکا در حالی انجام شده است که روز گذشته رزمایش نظامی چین به دلیل افزایش تنش‌ها میان پکن با واشنگتن و تایپه به اتمام رسید. در جریان این رزمایش چین حملات دقیقی را علیه تایوان شبیه‌سازی کرد و دلیل انجام این رزمایش هم دیدار رئیس این جزیره با «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در کالیفرنیا بود.

اکنون نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که ماموریت امروز این ناوشکن هم‌راستا با قوانین بین‌المللی است و در بیانیه خود آورده: «در پایان عملیات، یو اس اس میلیوس از منطقه ادعایی بیش از حد خارج شد و به عملیات خود در دریای چین جنوبی ادامه داد. این عملیات آزادی ناوبری از حقوق، آزادی‌ها و استفاده قانونی از دریا حمایت می‌کرد.»

ماموریت ناوشکن آمریکایی در دریای جنوبی چین

روز شنبه هفته جاری نیز خبرگزاری رویترز از عبور ۷۱ فروند هواپیمای نظامی چینی از خط میانی تنگه تایوان خبر داد که منطقه مورد مناقشه و بسیار حساس در تنش‌های میان واشنگتن، پکن و تایپه است. ارتش آزادی‌بخش خلق چین در این باره گفت که گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی و زمایش‌هایی با نام «شمشیر مشترک» را در اطراف تایوان آغاز کرده است، این ارتش پیشتر هم اعلام کرده بود که چنین اقداماتی را در تنگه تایوان و در شمال، جنوب و شرق تایوان طبق برنامه انجام خواهد داد.