احتمال تکرار سناریوی بازگرداندن داعش به الانبار با نظارت آمریکا

یک منبع امنیتی بلندپایه در استان الانبار اعلام کرد که مسئولان عراقی باید نسبت به تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴ در غرب این استان مبنی بربازگشت داعش هوشیار باشند.

وی افزود: ۳۰۰ عنصر تروریست با تجهیزات نظامی توانسته‌اند از مثلث میان سوریه، اردن و عراق عبور کرده و خود را به مناطق بیابانی در جزیره الشامیه واقع در غرب الانبار برسانند.

این منبع امنیتی همچنین تصریح کرد: وجود محفل‌های گسترده تروریست‌ها در این منطقه بیانگر وجود یک سناریو با نظارت آمریکا برای بازگرداندن عناصر داعش به عراق و به دست گرفتن کنترل آنها است؛ همانطور که در سال ۲۰۱۴ این اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: اطلاعات منتشرشده بیانگر آن است که اکثر کسانی که از زندان غویران واقع در سوریه طی ماه گذشته فرار کرده‌اند خود را به مناطق الشامیه واقع در میان منطقه‌های النخیب و الرطبه در غرب استان الانبار رسانده‌اند.

این منبع تاکید کرد: تروریست‌های مذکور دارای تابعیت‌های فرانسوی و سوری بوده و جدیدترین تجهیزات را دراختیار دارند.

پیش از این یک مسئول در استان الانبار از وجود گروه‌های کوچک تروریستی در مناطق بیابانی غرب الانبار خبر داده بود.

این در حالیست که نیروهای امنیتی عراق برای اطمینان از عدم ظهور مجدد داعش و عناصر فراری آن، به جستجو، پاکسازی و تعقیب بقایای داعش در سراسر کشور ادامه می‌دهند. عناصر باقی‌مانده داعش همچنان در مناطقی از بغداد، صلاح الدین، دیالی، کرکوک، نینوا و الانبار فعالیت دارند.

احتمال تکرار سناریوی بازگرداندن داعش به الانبار با نظارت آمریکا

نیروهای فرماندهی عملیات نینوا وابسته به حشد شعبی عراق با مشارکت نیروهای جمعی فرماندهی غرب نینوا روز شنبه عملیاتی را علیه بقایای داعش انجام دادند.

این عملیات با هدف انهدام مخفیگاه‌های داعشی در کوه‌های شیخ ابراهیم و روستای خانه و مناطق غرب ناحیه ربیعه در غرب استان نینوا انجام شد. عملیات مذکور در راستای طرح امنیتی ویژه ماه رمضان برای تأمین امنیت استان نینوا انجام شد.