سی‌ان‌ان: آمریکا از متحدان خود جاسوسی می‌کند

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به اسنادی که به تازگی از وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) درز پیدا کرده نوشت که این اسناد پنجره‌ای نادر از رفتار اطلاعاتی آمریکا نسبت به متحدان و دشمنان خود است که روابط خارجی این کشور را به خطر می‌اندازد.

برخی از اسناد که به گفته مقامات آمریکایی معتبر است، میزان استراق سمع آمریکا از متحدان کلیدی خود از جمله «کره جنوبی، اسرائیل و اوکراین» را افشا می‌کند.

برخی دیگر اسناد میزان نفوذ آمریکا به وزارت دفاع روسیه و سازمان «واگنر گروپ» را نشان می‌دهند. اسناد دیگری هم در این میان بیانگر نقاط ضعف کلیدی در تسلیحات، پدافند هوایی، و اندازه گردان‌ها و آمادگی نداشتن اوکراین در نقطه حساسی از جنگ هستند.

یک منبع نزدیک به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، به سی‌ان‌ان گفت: «اوکراین قبلاً برخی از برنامه‌های نظامی خود را به دلیل درز اطلاعات تغییر داده است.»

«سابرینا سینگ» معاون سخنگوی پنتاگون هم در این باره گفت: «پنتاگون از تلاش‌های بین سازمانی برای ارزیابی تاثیر افشای اطلاعات استفاده کرده است. وزارت دفاع همچنان به بررسی و ارزیابی اعتبار اسناد عکس‌برداری شده‌ای ادامه می‌دهد که در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و به نظر می‌رسد حاوی مطالب حساس و بسیار محرمانه هستند.»

آمریکا از متحدان خود جاسوسی می‌کند

این مقام پنتاگون همچنین اعلام کرد: «مقام‌های آمریکا در آخر هفته با متحدان و شرکای خود در مورد افشای این اطلاعات صحبت کردند و به کمیته‌های مربوطه کنگره اطلاع دادند. افشای این اسناد باعث شده تا پنتاگون اقداماتی را برای تشدید نگهداری چنین اسناد بسیار حساسی انجام دهد، زیرا آن‌ها در طول روز در دسترس صد‌ها هزار نفر قرار می‌گیرند.»

صبح امروز خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد تحقیقات درباره افشای اسناد محرمانه پنتاگون در مراحل اولیه خود قر ار دارد و اینکه افرادی طرفدار روسیه در این قضیه دست داشته و مسئول انجام این کارباشند را منتفی نمی‌دانیم. دولت آمریکا معتقد است یک شهروند این کشور منشا درز اسناد فوق سری درباره اوکراین و موساد است.