بلینکن: حمایت آمریکا از اوکراین ثابت می‌ماند

«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه گفت که تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا داشته است.

وی گفت که بلینکن در این تماس تلفنی تاکید کرده که حمایت آمریکا از اوکراین ثابت و استوار باقی خواهد ماند.

بر اساس گفته کولبا، وزیر امور خارجه آمریکا به شدت هرگونه شک و تردید درباره توانایی اوکراین برای پیروزی در میدان نبرد را رد کرد.

اشاره بلینکن به اسناد محرمانه منتشر شده پنتاگون درباره جنگ اوکراین است. اسناد فاش شده، جنگ اوکراین،‌چین، تروریسم و غرب آسیا را تحت پوشش قرار می‌دهد. پنتاگون پیشتر افشای اسناد خود را تأیید کرده اما گفته بود که برخی از این اسناد مانند اطلاعات نشت شده قبلی به گونه‌ای تغییر ماهیت داده شده‌اند که قدرت متحدان آمریکا کم اهمیت جلوه داده شود.

 این اسناد شامل عکس‌هایی از نمودارهای سلاح‌هایی است که قرار است به اوکراین تحویل داده شود و همچنین برآوردهایی از قدرت نیروها و گردان‌ها نیز ارائه شده است.

پنتاگون گفته بود گرچه این اسناد واقعی است اما ظاهراً تغییراتی در آن ایجاد شده است. یکی از اسنادی که روز جمعه درز پیدا کرد، نقشه‌ای بوده است که وضعیت جنگ در شهر باخموت را نشان می‌داد که این شهر در ۶ ماه گذشته مرکز درگیری‌های شدید در اوکراین بوده است.

پیش از این پنتاگون و دیگر تحلیلگران برآورد کرده بودند که در جنگ یکسال گذشته اوکراین، بیش از 200 نظامی اوکراینی کشته و زخمی شده‌اند و این تعداد دو برابر کشته‌ها و زخمی‌های اوکراینی است.