ریاض در حال دور شدن تدریجی از آمریکا است

«سلیمان نمر» در گفت وگو با سایت «الخلیج آنلاین» تاکید کرد که منطقه اخیرا به ویژه بعد از توافق ایران و عربستان، شاهد گشایش هایی بوده است.

وی افزود: اولین گشایش، خروج عربستان از جنگ یمن است که سخت ترین و پیچیده ترین پرونده به شمار می رود و به دلیل اختلافات ایران و عربستان بود.

این کارشناس با بیان اینکه حل این بحران بسیار دشوار بود، ادامه داد که این امر تاثیر مثبتی بر حل دیگر بحران های منطقه از جمله پرونده سوریه دارد.

نمر اضافه کرد که توافق تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط، منجر به بازگشت سوریه به جهان عرب شد.

وی گفت: یکی از تفاهمات عربی که به طور رسمی علنی نشد، آزادی تعدادی از زندانیان حماس توسط عربستان در مرحله اخیر است؛ موضوعی که منجر به خشم و ناراحتی آمریکا شد.

این کارشناس عرب اظهار کرد: گشایش های کشورهای عربی منجر به حل اختلافات سیاسی لبنان نیز خواهد شد و توافق در این کشور برای انتخاب رئیس جمهور در سایه تفاهم سوری- سعودی- ایرانی- فرانسوی، انجام می شود.

وی با بیان اینکه بحرین نیز به از سرگیری روابط با قطر روی آورد،تاکید کرد که عاقلانه نیست که در منطقه گشایش ایجاد شود اما منامه مشکل خود با دوحه را حل نکند، و این امر نیز بازتاب مثبتی بر اوضاع کشورهای خلیج فارس خواهد داشت.

ریاض در حال دور شدن تدریجی از آمریکا است

نمر گفت که انتظار می رود توافقات منطقه ای بوجود آمده، صفحه جدیدی از تفاهمات عربی و منطقه ای مستحکم با حمایت بین المللی به ویژه روسیه و چین را ایجاد کند.

وی ادامه داد: تمام این توافقات به دور از آمریکا صورت گرفت زیرا سیاست کنونی عربستان در حال دور شدن تدریجی از آمریکا و عدم تبعیت از این کشور است.

این کارشناس تاکید کرد که در نتیجه تفاهمات عربی و منطقه ای، منطقه شاهد سیاست های عربی جدید به دور از سیطره آمریکا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در پی توافق ایران و عربستان اخیرا تفاهماتی میان صنعا و ریاض انجام شد.

روز گذشته (جمعه) اولین هواپیمای حامل ۱۲۵ اسیر جنبش انصارالله یمن وارد فرودگاه صنعا شده بود و «عبدالقادر المرتضی» رییس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن گفت که تلاش برای تبادل همه اسرا ادامه دارد.

امروز نیز هواپیمای حامل دومین گروه از اسیران یمنی از فرودگاه «أبها» عربستان وارد فرودگاه بین المللی صنعا پایتخت یمن شد.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه عربستان در پایان نشست غیررسمی مشورتی وزاری خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای اعلام کرد که سوریه و فلسطین مهمترین محورهای این نشست بود و شرکت کنندگان حمله به مسجد الاقصی را محکوم و بر راه حل سیاسی وضعیت سوریه تاکید کردند.

آن‌ها در مورد تلاش‌های انجام شده جهت دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه که به همه پیامدهای آن پایان داده و وحدت، امنیت، ثبات و هویت عربی سوریه را حفظ کند و آن را به محیط عربی خود باز می‌گرداند، مشورت و تبادل نظر کردند ، به گونه‌ای که به خیر و صلاح مردم برادر خود می‌رسد.