قطر و امارات به زودی سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند

 دو مقام گفتند قطر و امارات متحده عربی در حال احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها هستند آن هم در شرایطی که بیش از دو سال از پایان تحریم‌های دوحه توسط کشورهای عربی می‌گذرد.

یک مقام اماراتی در متنی در پاسخ به پرسش رویترز گفت در حال حاضر، فعال شدن روابط دیپلماتیک که شامل بازگشایی سفارتخانه‌ها می‌شود، بین دو کشور در حال انجام است.

یک مقام از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز گفت انتظار می‌رود سفارت‌ها تا اواسط ژوئن با حضور سفیران جدید در سمت‌های خود بازگشایی شوند. منبع سوم نیز گفت روابط دیپلماتیک ظرف چند هفته به طور کامل احیا خواهد شد.

این احیای روابط، در بحبوحه تلاش‌های گسترده‌تر در منطقه برای تقویت تعاملات ایران و عربستان سعودی صورت می‌گیرد که ماه گذشته برای برقراری مجدد روابط پس از سال‌ها اختلاف، توافق کردند.

در اواسط سال 2017، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر همه روابط خود را با قطر به دلیل اتهامات مرتبط با حمایت این کشور از تروریسم، اشاره به گروه‌های اسلام‌گرا و روابط گرم با ایران قطع کردند، اتهاماتی که دوحه آنها را رد کرد.

قطر و امارات به زودی سفارتخانه‌های خود را بازگشایی می‌کنند

ریاض و قاهره اولین کشورهایی بودند که سفرای خود را در سال 2021 پس از توافقی به رهبری عربستان برای پایان دادن به مناقشه به دوحه فرستادند، در حالی که بحرین هفته گذشته اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با قطر احیا خواهد کرد.

همه کشورها، به استثنای بحرین، در اوایل سال 2021، روابط تجاری و مسافرتی با قطر را احیا کرده بودند. امارات در آن زمان تلویحاً گفته بود از سرگیری روابط دیپلماتیک به زمان نیاز دارد.

روابط امارات و قطر در سال گذشته گرم‌تر شد و رهبران دو کشور با یکدیگر ملاقات کردند.