اسناد فاش‌شده پنتاگون درباره عربستان و آمریکا

 رسانه امریکایی «اینترسپت» امروز سه شنبه در تحقیقات خود از اسناد محرمانه درز یافته پنتاگون درباره تحولات یمن فاش ساخت که اوضاع بحرانی یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی به شکل بی‌سابقه‌ای درصدد نجات خود از باتلاق جنگ یمن و توقف در ادامه حمایت از نیروهای مزدور خود در یمن است.

نشریه اینترسپت در تحقیقات خود از اسناد محرمانه درز یافته نوشت که این اسناد نشان می‌دهد عربستان به شکل بی‌سابقه‌ای آماده پایان دادن از ادامه حمایت خود از نیروهای نیابتی خود و رهایی از باتلاق جنگ فرسایشی در یمن است.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، این اسناد نظامی حاوی بندهایی است که تأیید می‌کند آمریکا با آگاهی از چرخش ریاض از ادامه جنگ با صنعا است و بر همین اساس با ابراز نگرانی و گسیل دیپلمات‌های خود به یمن درصدد شکست مذاکرات آتش‌بس بوده و به دولت صنعا فشار وارد کرده است.

طبق این گزارش، «تیم لیندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن در ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) جاری با آگاهی از قصد عربستان در توقف جنگ با صنعا به ریاض شتافته است تا مخالفت واشنگتن از پایان دادن به جنگ را به مقامات ریاض اعلام و بر ادامه حمایت نظامی کاخ سفید از نیروهای نیابتی در مقابله با صنعا را تأیید کند.

اسناد محرمانه فاش‌شده پنتاگون به نوشته اینترسپت نشان می‌دهد که قبل از اینکه چین میانجیگری در بهبود روابط میان ایران و عربستان را بر عهده بگیرد، ریاض آماده تن دادن به توقف جنگ در یمن و پایان دادن به حمایت از نیروهای نیابتی خود در یمن بوده است.

اسناد فاش شده احتمالاً‌اولین بار در یک چت روم (اتاق گفت‌وگو) در شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر شده است. بنا بر گفته یکی از اعضای چت، یک عضو ناشناس در این شبکه، این اسناد را در این شبکه اجتماعی قرار داده است. سپس، از چند ماه پیش، فردی که این اسناد را منتشر کرده، شروع به اشتراک‌گذاری تصاویری از اسناد چاپ شده کرد.

روز جمعه هفته گذشته، دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را درباره نشت این اطلاعات طبقه‌بندی شده آغاز کردند تا منابع این افشاگری را شناسایی کنند.

در همین راستا، دفتر پلیس فدرال آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مظنون افشای اسناد اطلاعاتی فوق محرمانه در اینترنت را بازداشت کرده و در حال تحقیقات در محل اقامت این فرد است.

پیشتر، مقامات کاخ سفید گزارش دادند که مظنون مردی به نام «جک تکسیرا» است. نیویورک تایمز که برای اولین بار نام او را فاش کرد، گزارش داد که او یک عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

در رسوایی اخیر درز اسناد آمریکا در شبکه اینترنت جزئیات محرمانه‌ای از طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن، در شبکه‌های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که انعکاس بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه‌های مختلف است.