گدایی رابطه آمریکا از نیجر برای تل آویو

«آنتونی بلینکن »، وزیرخارجه آمریکا با اصرار زیاد از نیجر خواسته است تا روابطش را با تل آویو را عادی کند.

بر اساس گزارشی که به تازگی آکسیوس منتشر کرده، بلینکن این درخواست را از نیجر در دیدار خود با «محمد بازوم»، رئیس جمهور این کشور آفریقایی مطرح کرده است و وزیرخارجه آمریکا پس از این درخواست از نیجر، «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی را از این درخواست خود مطلع کرده است.

گفته شده الی کوهن نیز پیشنهاد کرده که نیجر در نشست بعدی رهبران کشورهای عربی در مجمع نقب شرکت کند، اما نیجر تاکنون به چنین درخواستی پاسخ نداده است.

با این حال به نظر می‌رسد که نیجر به راحتی حاضر به عادی‌سازی روابطش با تل آویو نیست، چون آن گونه که آکسیوس به نقل از مقامات صهیونیستی فاش کرده است، اگرچه نیجر آماده عادی‌سازی روابط با تل آویو است، اما این کشور می‌خواهد در ازای این عادی‌سازی روابط، تضمین‌های خاص امنیتی از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دریافت کند.

واشنگتن قبلاً به دنبال گنجاندن کشورهای جدید در مجمع نقب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است، اما تاکنون در این راه به نتیجه نرسیده و طی دو سال گذشته نتوانسته است هیچ یک از کشورهای منطقه را برای عادی‌سازی روابط با تل آویو متقاعد کند.

روابط دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و نیجر در دهه ۱۹۶۰ و دوباره از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ برقرار شد، اما به دلیل خشونت صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها قطع شد. در سال‌های اخیر، تل آویو به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای آفریقایی با اکثریت مسلمان، به ویژه در مناطق ساحلی، شامل نیجر، بوده است، اما تا کنون نتوانسته تغییری در وضعیت دیپلماتیک خود در این بخش از آفریقا ایجاد کند.

گدایی رابطه آمریکا از نیجر برای تل آویو

به نظر می‌رسد که قطار عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه متوقف شده و در حال حاضر علی‌رغم تقلای تل آویو، اما کشورهای منطقه علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط خود با تل آویو ندارند. روز گذشته نیز «الی کوهن»، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد که سفر به عربستان سعودی و عادی‌سازی روابط با عربستان و سایر کشورهای عربی از گزینه‌های روز میز تل آویو در سال جاری است. الی کوهن بار دیگر ادعا کرده است که تل آویو دشمن عربستان سعودی نیست و تل آویو با ایران مقابله می‌کند. وزیر امور خارجه کابینه تندرو نتانیاهو همچنین افزوده است که یک کشور عربی ناشناس قرار است روابط خود را با تل آویو در سال جاری عادی کند.

کوهن به رادیو ارتش گفت: «بازدید از عربستان سعودی همچنان روی میز است، هرچند هنوز تاریخ معینی برای این سفر وجود ندارد.»

پیش از این نیز، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در هفته گذشته به سناتور جمهوری خواه آمریکایی «لیندسی گراهام» در بیت‌المقدس گفته بود: «ما خواهان عادی‌سازی و صلح با عربستان سعودی هستیم و آن صلح را جهش بزرگ به سمت پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل می‌دانیم.»

این ادعای مقامات صهیونیستی در حالی مطرح شده است که طی هفته‌های گذشته حتی برخی کارشناسان در تل آویو به این مسئله اذعان کرده‌اند که علاقه ریاض برای عادی‌سازی روابط با تل آویو در بحبوحه تشدید تنش‌ها علیه فلسطینیان در مناطق اشغالی کاهش یافته است.