به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، آنتونی ای. شافر، افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، با شکایت رسمی از پنتاگون خواستار چاپ متن کامل کتابش در آینده شد.

وزارت دفاع آمریکا در ماه سپتامبر(خرداد‌ماه) بیش از ۴۷ هزار دلار هزینه کرد تا تمام نسخه‌های چاپ اول «قلب سیاه عملیات» را که به ظن آنها دربرگیرنده‌ اطلاعات طبقه‌بندی شده است، خریداری کند و از بین ببرد.

این سرهنگ دوم ارتش ذخیره آمریکا در شکایتنامه‌ خود عنوان کرده است که ژانویه‌ گذشته(دی ۱۳۸۸) دست‌نوشته اصل خود را برای بررسی اطلاعات دسته‌بندی شده به ارتش تسلیم کرده و تاییدیه رسمی برای چاپ آن را دریافت کرده است. اما وقتی آژانس اطلاعات دفاعی در ماه می(اردیبهشت ۱۳۸۹) دست نوشته‌ را می‌بیند به آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات مرکزی نشان می‌دهد سپس هر سه آژانس مدعی می‌شوند که نوشته‌ها حاوی اطلاعات سری است.

بعد از دومین بررسی، متن‌هایی از ۲۵۰ صفحه از این کتاب ۳۲۰ صفحه‌ای حذف شدند. بر اساس این شکایت‌نامه «تقریبا هیچ‌کدام» از اطلاعاتی که در چاپ دوم سانسور شدند طبقه‌بندی شده نبودند و این سانسور ابتدایی‌ترین حقوق «شافر» در زمینه‌ اصلاح را نادیده گرفته است.

«مارک اس. زید»، وکیل مدافع «شافر»، گفت: «وقتی که موکل من با چاپ کتاب با جلد سخت که توسط دولت سانسور شده بود موافقت کرد، ما این حق را داریم که برگردیم و این تصمیم را در دادگاه به چالش بکشیم.»

قرار است این کتاب با جلد سخت در سال آینده چاپ شود و شافر از دادگاه خواسته است که به پنتاگون دستور دهد حذفیات جدید را در این چاپ اعمال نکند و برای انتشار این کتاب او را به مجازات مدنی و جنایی محکوم نکنند.

با این حال یک سخنگوی وزارت دفاع نیز گفته است: طبق روند قانونی، او نمیتواند در مورد دادخواهی که در جریان است اظهارنظر کند.