توقف جنگ در یمن منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟

 پایگاه خبری یمن نیوز در گزارشی با تیتر «حزب الاصلاح، اسرائیل و آمریکا… برجسته‌ترین مخالفان توقف جنگ در یمن» نوشت: سفر سفیر عربستان و هیأت همراه به صنعاء واکنش‌ها و تحلیل‌های سیاسی مختلفی را درپی داشته است. برخی از گروه‌هایی که مخالف توقف جنگ در یمن و تحقق هرگونه توافق صلح در این کشور هستند و کسانی که خواهان ایجاد صلح در یمن و منطقه هستند به این سفر واکنش نشان داده‌اند اما مهم‌ترین گروهی که مخالفت خود را با این مذاکرات نشان داده، حزب الاصلاح است چرا که بیم آن دارد منافع و نفوذ و دستاوردهایی که طی سال‌های جنگ در یمن به دست آورده نابود شود.

در این گزارش آمده است: این حزب با آنکه جزو اولین گروه‌هایی بود که خواهان مداخله ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و جنگیدن در کنار متجاوزان شد اما در حال حاضر به حاشیه رانده شده است. با تحقق صلح، آمریکا نیز نفوذ و منافع خود را به ویژه در آب‌های منطقه‌ای یمن و چاه‌های نفت از دست خواهد داد. طرف دیگر که مخالف تحقق صلح در یمن است، رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود به طوریکه رسانه‌های این رژیم نگرانی‌های سران آن را در خصوص خطر افزایش قدرت نظامی صنعاء و حمایت نیروهای یمنی از آرمان فلسطین جار می‌زنند.

در ادامه این گزارش نوشته شده است: حزب الاصلاح نگرانی‌های خود را از تحرکات عربستان در یمن و توقف حمایت از گروه‌های تحت پوشش خود، نشان داده است. رسانه‌های وابسته به این حزب در گزارش‌های خود به این نکته اشاره می‌کنند که سفر هیأت سعودی به صنعاء باعث تحت فشار قرار گرفتن گروه‌های وابسته به عربستان در یمن و کودتا علیه شورای ریاستی این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، رسانه‌های مذکور، نگرانی خود را نسبت به عقب نشینی عربستان از یمن و کاهش پایگاه‌های مردمی خود نشان می‌دهند. کشورهای عضو ائتلاف سعودی از راه‌های مختلف، عذر فرماندهان نظامی و سیاسی وابسته به خود در یمن را خواسته‌اند. اخیراً نیز صالح السید که یکی از رهبران وابسته به امارات در یمن بود در شرایط بسیار مبهم و مشکوک به قتل رسید.

در این گزارش آمده است: سایت عبری زبان «ماکور ریشون» یک گزارش بلندبالا منتشر کرده که در آن آمده است: حمله مشترک از سوی سوریه، عراق، لبنان، یمن و غزه، سناریوی روز قیامت مردخای کیدار تحلیلگر اسرائیلی را یادآور می‌شود که در آن از یک حمله مشترک علیه اسرائیل از سوی تمام جبهه‌های مقاومت سخن می‌گوید. این تحلیلگر اسرائیلی در خصوص یمن نیز می‌گوید: نیروهای حوثی یکی از این جبهه‌ها را تشکیل می‌دهند که به اسرائیل حمله خواهند کرد به ویژه آنکه این نیروها موشک‌ها و پهپادهایی دارند که می‌توانند خود را به اسرائیل برسانند.

توقف جنگ در یمن منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟