قدرتمندترین تانک روسیه وارد جنگ اوکراین شد+تصاویر

اسپوتنیک روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه گفت که تانک‌های تی-۱۴ آرماتا برای مقابله با ضربات مهمات ضدتانک در طرفین خود محافظت بیشتری دارند و خدمه‌ها تحت «هماهنگی رزمی» در مناطق آموزشی دونباس اشغالی در اوکراین قرار گرفته‌اند. این تانک نخستین بار در شرایط جنگی در سوریه آزمایش شد.

تانک تی-۱۴ آرماتا دارای یک برجک بدون سرنشین است و سه خدمه آن درون یک کپسول زرهی جدا که داخل بدنه قرار دارد جا می‌گیرند تا در صورت انفجار مهمات درون تانک، آسیب نبینند.

قدرتمندترین تانک روسیه وارد جنگ اوکراین شد2

به نوشته این خبرگزاری حداکثر سرعت تانک‌ها در بزرگراه ۸۰ کیلومتر در ساعت است.

در ژانویه، اطلاعات نظامی بریتانیا گزارش داد که نیرو‌های روسی در اوکراین به دلیل «وضعیت بد» این تانک‌ها تمایلی به پذیرش آن‌ها ندارند.

این سازمان همچنین گفت که استقرار تی-۱۴ احتمالاً برای روسیه «یک تصمیم پرخطر» خواهد بود و در درجه اول برای اهداف تبلیغاتی اتخاذ می‌شود.

ارتش بریتانیا گفت: «احتمالاً فقط چند ده دستگاه تولید شده است، در حالی که بعید است فرماندهان در جنگ به آن اعتماد کنند. این برنامه که ۱۱ سال در حال توسعه بوده با تأخیر همراه بوده، و اندازه ناوگان کمتر از میزان برنامه ریزی شده است و با گزارش‌هایی از مشکلات تولید همراه بوده است.»

قدرتمندترین تانک روسیه وارد جنگ اوکراین شد3

تی-۱۴ برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. طبق گزارش رسانه‌های روسی، کرملین دستور تولید ۲۳۰۰ تانک را تا سال ۲۰۲۰ صادر کرد، اما این زمان بعداً تا سال ۲۰۲۵ تمدید شد.

تی-۱۴ آرماتا طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به تانک‌های قبلی روسیه و شوروی دارد و اندازه آن بسیار بزرگتر است. گفته می شود که این تانک در حال حاضر پیشرفته‌ترین تانک در جهان از نظر زرهی-حفاظتی و سیستم کنترل آتش است. این تانک دارای یک زره ترکیبی چند لایه، یک حفاظت پویای جدید «مالاشیت» و یک مجموعه حفاظتی فعال «افگانیت» است.

تسلیحات اصلی این وسیله نقلیه یک تفنگ ۱۲۵ میلی متری ۲A۸۲-۱M با قابلیت استفاده از موشک‌های هدایت شونده جدید با برد هشت کیلومتر است.

کشور‌های ناتو ده‌ها تانک جنگی پیشرفته را به اوکراین فرستاده اند، اقدامی که روسیه آن را تشدید خطرناک درگیری توصیف کرده است.