بایدن کره شمالی رابه براندازی تهدید کرد

« جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تهدید کرد چنانچه کره شمالی از سلاح هسته‌ای استفاده کند حکومت این کشور را سرنگون خواهد کرد. 

بایدن این اظهارات را امروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید با «یون سوک یئول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی   مطرح کرد. 

رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت مدعی شد که صلح با کره شمالی از رهگذر قدرت حاصل خواهد شد. او گفت پاسخ به هر گونه حمله اتمی از سوی کره شمالی، سلاح‌های اتمی آمریکا را شامل خواهد شد. 

ساعاتی قبل‌تر رسانه‌های بین‌المللی از توافق واشنگتن و سئول برای استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا در کره جنوبی خبر دادند. 

رسانه‌ها اعلام کردند این بخشی از توافق جدید میان آمریکا و کره جنوبی است که طبق آن، واشنگتن متعهد شده از سئول در برابر هر گونه تهدید هسته‌ای از جانب همسایه شمالی آن کشور حمایت کند، مشروط بر آنکه سئول رأساً اقدام به توسعه سلاح‌های هسته‌ای نکند. 

این برای نخستین بار از دهه ۱۹۸۰به این سو است که آمریکا در کره شمالی زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های بالیستیک مستقر می‌کند.

تأکید کره جنوبی بر نظامی‌گری 

یون در کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید گفت او با بایدن به توافق رسیده که «ما از طریق زور می‌توانیم به صلح برسیم و نباید به صلح کاذبی دست پیدا کنیم که اساس آن بر حسن نیت طرف مقابل است.»

رئیس‌جمهور کره جنوبی همچنین مدعی شد او و بایدن بر سر گام‌های لازم برای تقویت پدافند کره جنوبی به توافق رسیده‌اند. 

ساعاتی قبل‌تر یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواسته بود نامش فاش نشود به وبگاه شبکه خبری ان.بی‌.سی گفته بود هدف آمریکا از توافق جدید با سئول این است که بازدارندگی واشنگتن علیه رژیم کره شمالی را «عیان‌تر کند.»

رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند این توافق که از آن به عنوان «اعلانیه واشنگتن» یاد شده قرار است به کره جنوبی، به عنوان یکی از متحدان آمریکا نقش بیشتری در هر گونه پاسخ به حمله هسته‌ای احتمالی از سوی کره شمالی اعطا کند. 

مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند اعلانیه واشنگتن این کشور را به مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای در کره جنوبی ملزم نمی‌کند، بلکه آمریکا به صورت موقت تعداد تجهیزات هسته‌ای اعم از زیردریایی‌های هسته‌ای و بمب‌افکن‌ها که به کره ارسال می‌کند را به صورت موقت افزایش خواهد داد.

مقام‌های آمریکایی این توافق را به همکاری‌های میان متحدان اروپایی در هنگام تهدیدها در دوران جنگ سرد شبیه می‌دانند. 

رئیس‌جمهور کره جنوبی در کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید گفت: «دو کشور توافق کردند در صورت حمله هسته‌ای کره شمالی رایزنی‌های دوجانبه در سطح رئیس‌جمهور داشته باشند و متعهد شده‌اند به صورت فوری، شدید و قاطعانه و با استفاده از همه توان این ائتلاف، از جمله با سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده به آن حمله پاسخ دهند.   

در در حالی است که برخی کارشناسان توافق جدید کره جنوبی و آمریکا را نمادین می‌دانند.  «جفری لوئیس»، کارشناس مسائل هسته‌ای در موسسه مطالعات بین‌الملل میدلبری به شبکه سی‌بی‌اس گفت این توافق «کاملاً نمادین» است و هدف آن دادن اطمینان خاطر به کره جنوبی در خصوص حمایت‌های واشنگتن است. او گفته این تعهدات هیچ ارزش نظامی ندارند. 

در روزهای گذشته نتایج نظرسنجی‌هایی منتشرشده که ادعا می‌کنند مردم کره جنوبی از اینکه دولت کشورشان رأساً اقدام به تولید سلاح‌های هسته‌ای کند حمایت می‌کنند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید باور عمومی در کره جنوبی این است که در صورت بروز درگیری کشورشان با کره شمالی که جزو کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای است واشنگتن به دلیل مشغولیت روزافزونش با چین قادر به حمایت از سئول نخواهد بود. 

یک مقام آمریکایی در همین راستا به ان.بی.سی گفت که گام‌های توافق جدید برای دادن اطمینان خاطر به مردم کره جنوبی طراحی شده. او ادعا می‌کند در این توافق همچنین چارچوب‌هایی در نظر گرفته شده که به دولت مستقر در سئول آزادی بیشتری در خصوص پاسخ به هر گونه بحران می‌دهد. 

بایدن در این نشست خبری بار دیگر تهدید کرد که انجام هر گونه حمله هسته‌ای از سوی کره شمالی پایان حکومت این کشور را رقم خواهد زد. 

او گفت: «هر گونه حمله هسته‌ای توسط کره شمالی علیه ایالات متحده یا متحدان این کشور غیرقابل قبول است و به پایان هر رژیمی منجر خواهد شد که بخواهد چنین اقدامی انجام دهد.»

کره شمالی به پیمان ان.پی.تی متعهد نیست و در سال‌های اخیر اقدام به تولید حدود ۲۰ سلاح اتمی کرده است. 

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. 

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است. 

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.