آمریکایی‌ها هزینه حضور در عراق را از جیب و نفت مردم این کشور پرداخت می‌کنند

رهبر انقلاب در دیدار با «عبدالطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق تاکید کردند که حضور حتی یک نظامی آمریکایی در عراق هم زیاد است. در گفتگو‌های مستقیم رئیسی با همتای عراقی هم خروج همه نظامیان آمریکایی مورد تاکید قرار گرفت و استمرار این حضور به ضرر منطقه ارزیابی شد. پارلمان عراق هم در پی شهادت سپهبد سلیمانی در مصوبه‌ای بر اخراج فوری نظامیان تروریست آمریکایی تاکید کردند، اما آمریکایی‌ها همچنان از خارج‌کردن قوای خود طفره می‌روند.

 

علیرضا تقوی کارشناس سیاست خارجه در ارتباط با صحبت‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه و خصوصا کشور عراق اظهار کرد: باید از لحاظ دارالاسلام و دارالکفر به قضیه نگاه کنیم. عراق از کشور‌های مهم و تاثیر گذار در دنیای اسلام است و آن‌ها تاریخچه درخشانی دارند و در گذشته مرکز علوم و معارف علمی و اسلامی بودند و نباید تنها به دوران بعثی‌ها در این کشور توجه کرد. آن زمانی که هنوز قاره آمریکایی وجود نداشت آن موقع بغداد و عراق از مراکز مهم بزرگ اسلامی بوده و اکنون برای امت سلامی ننگ است که سرباز آمریکایی در آن جا حضور داشته باشد. سربازی که تمدن تاریخ آن به ۴۰۰ سال هم نمی‌رسد.

او افزود: نکته دوم آن است که آمریکایی‌ها با اهداف شوم ژئو پلتیکی، و ژئو استراتژیکی و ژئو اکونومیکی در عراق حضور پیدا کردند. به بهانه آن که صدم حسین می‌خواهد سلاح شیمیایی داشته باشد و بر علیه آمریکایی‌ها و اروپا می‌خواهد استفاده کند که مشخص شد کاملا دروغ بوده چرا که هدف اول و مهم آن‌ها نفت و افزایش عمق استراتژیک آمریکا و حضور در خاورمیانه و بعد از آن از بین بردن محور ضد غربی در خاورمیانه بوده است. اما با تدابیر جمهوری اسلامی ایران تیر آن‌ها به سنگ خورد.

وی ادامه داد: اکنون همین حضور آمریکایی‌ها برای ما، عراق و سوریه یک تهدید است، چرا که آن‌ها هم فعالیت‌های تروریستی مانند به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و همچنین فعالیت‌های جاسوسی دارند و اینگونه نیست که تنها در عراق حضور داشته باشند بلکه آن‌ها در راستای منافع نا مشروع و زیاده خواهانه و منطقه ستیزانه خود حضور دارند و می‌توان گفت که اکنون دولت عراق می‌تواند امنیت خود را تامین کند و هیچ نیازی به آمریکایی‌ها نیست. آن‌ها سعی داشتند که عراق را به مرکزی برای کنترل و پایش کشور‌های اطراف تبدیل کنند.

آمریکایی‌ها هزینه حضور در عراق را از جیب و نفت مردم این کشور پرداخت می‌کنند

او درباره تاثیر حضور آمریکایی‌ها در عراق گفت: حضور امریکایی‌ها در عراق هیچ فایده و سودی برای عراقی‌ها نداشته است. بعد از اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها حدود ۲ میلیون نفر در این کشور کشته شده اند و این چه حضور موثر و مفیدی بوده که برای ۲ طرف ۲ میلیون کشته داشته و پر از نا امنی و ترور و جنایت و غارت بوده است.

وی ادامه داد: طبق آمار‌های رسمی آمریکایی‌ها در این سال‌ها به غارت نفت عراق مشغول بوده اند و هزینه‌های لشکر کشی به عراق را از جیب و نفت آن‌ها پرداخت می‌کردند.

وی گفت: اتفاقا هر زمانی که حضور آمریکایی‌ها در عراق کمتر می‌شد امنیت به این کشور باز می‌گشت و جا‌هایی که آمریکایی‌ها حضور ندارند امنیت بسیار بیشتر است، اما آن‌ها به بهانه‌های دروغین مثل داعش در عراق حضور پیدا کردند.

او کفت: داعش با کاروان‌های چند کیلومتری و آرام آرام وارد شهر‌های سنی نشین عراق می‌شد و آمریکایی‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دادند زمانی که داعش به اربیل حمله کرد دولت آمریکا هیچ واکنشی نشان نداد و بارزانی مجبور شد به ایران رجوع کند.

او ادامه داد: در زمانی که داعش به ۱۰ کیلومتری بغداد رسیده بود نظامیان آمریکایی با اینکه در عراق بودند هیچ واکنشی نداشتند؛ بنابراین آمریکایی‌ها به دنبال عراقی تضعیف شده و تجزیه شده بود و آن‌ها می‌خواستند که اقلیم‌های کردی، سنی و شیعی در عراق به وجود آورد و عراق را به ۳ کشور تجزیه کنند که با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت و نیروی قدس سپاه و همچنین حمایت مرجعیت و جوانان عراقی طرح آن‌ها به ثمر ننشست و لذا می‌توان گفت حضور امریکایی‌ها چیزی جز ضرر برای عراق نداشت. آمریکایی‌ها در عراق باعث گسترش فساد و سلاح‌های غیر قانونی و نشر گروه‌های نروریستی شدند و مطلقا برای عراق امنیت و آرامش نیاورده اند.