بیانیه مشترک آمریکا و عربستان درباره تحولات سودان

  آمریکا و عربستان با صدور بیانیه‌ای از آغاز گفتگو‌ها بین هیئت‌های نمایندگی ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع که قرار است امروز شنبه در جده عربستان پیش از آغاز رسمی مذاکرات برگزار شود، استقبال کردند. 

واشنگتن و ریاض در این بیانیه از طرفین درگیر در سودان خواستند در مذاکرات برای دستیابی به آتش بس و پایان نزاع مشارکت فعال داشته باشند و منافع عالی مردم سودان را در اولویت قرار دهند. 

آمریکا و عربستان در بیانیه خود تداوم هماهنگی برای حمایت بین المللی از روند مذاکرات همه جانبه و فراگیر در سودان را خواستار شدند و تأکید کردند روند مذاکرات فراگیر باید مشارکت همه احزاب سودانی را شامل شود.

مجموعه‌ای از آتش‌بس‌های موقت در هفته گذشته تنها در برخی مناطق جنگ را کاهش داده است، در حالی که نبرد‌های شدید در جا‌های دیگر ادامه داشته، غیرنظامیان را از خانه‌های خود بیرون کرده و سودان را بیشتر به سمت فاجعه سوق داده است.

بیانیه مشترک آمریکا و عربستان درباره تحولات سودان

گروه‌های بشردوستانه تلاش کرده‌اند جریان کمک‌ها را به کشوری بازگردانند که نزدیک به یک سوم جمعیت ۴۶ میلیونی آن حتی قبل از بالا گرفتن خشونت‌ها به کمک‌های بین‌المللی متکی بودند. آژانس غذای سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که به تعلیق موقت عملیات خود در سودان که در واکنش به کشته شدن سه تن از اعضای تیمش در منطقه جنگ زده دارفور در اوایل درگیری‌ها اعمال شده بود، پایان می‌دهد.