رایزنی سالیوان و ولیعهد عربستان درباره روابط استراتژیک

 خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد: دیدار جیک سالیوان و محمد بن سلمان در شهر بندری جده که اکنون به مرکز تخلیه دریایی پناهندگان درگیری‌های سودان بدل شده است، برگزار شد.

در سفری که با هدف تقویت روابط غالبا تیره‌ با ریاض انجام شد، ولیعهد عربستان و مشاور امنیت ملی آمریکا در جلسه‌ای که سایر مقام‌های آمریکایی نیز در آن حضور داشتند، روابط استراتژیک را بررسی کردند.

سالیوان همچنین با آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند و شیخ تهنون بن زاید آل نهیان مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی نیز دیدار و گفتگو کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای با تائید این دیدارها، اذعان کرد هدف این ملاقات‌ها پیشبرد دیدگاه مشترک طرفین در مورد منطقه‌ای امن‌تر و خاورمیانه‌ای با رفاه بیشتر در ارتباط با هند و جهان بوده است و توضیح بیشتری نداد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سالیوان پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با هدف تقویت آتش بس ۱۵ ماهه در یمن را بررسی و از تلاش‌های جاری سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ استقبال کرد و نیز به بررسی طیفی از موضوعات دیگر پرداخت.»

رایزنی سالیوان و ولیعهد عربستان درباره روابط استراتژیک

این بیانیه می‌افزاید که سالیوان، دستیار ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی همچنین از ولیعهد سعودی به دلیل حمایت عربستان از شهروندان آمریکایی در جریان تخلیه از سودان تشکر کرد.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه اعلام کرد که مقامات بلندپایه امنیت ملی آمریکا قصد سفر‌های جداگانه به عربستان طی هفته‌های آتی را دارند و این سفر‌ها نشانه‌ای جدید از اراده آمریکا برای آرام کردن روابط متشنج با عربستان است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در ماه ژوئن به عربستان سفر خواهد کرد.