موج فرار آوارگان سودانی به کشورهای همسایه

 سازمان ملل پناهندگان سودانی را به چند بخش تقسیم کرده‌است. اولین گروه افرادند که برای مصون ماندن از صدمات جنگ ، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند، گروه دیگر کسانی هستند که خشکسالی آنان را مجبور به مهاجرت کرده و بخش دیگر، افرادی هستند که با فقر، گرسنگی و ناامنی غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین » سازمان‌های بین‌المللی فعال در ارائه کمک‌های بشر دوستانه با زمان مسابقه گذاشته‌اند تا پیش از فرارسیدن « باران‌های موسمی » کمک‌های خود را در اختیار آوارگان سودانی قرار دهند که وارد چاد می‌شوند. این در حالی است که هر روز شاهد افزایش ورود آوارگان سودانی به کشورهای همجوار هستیم.

600 هزار پناهنده از کشورهای مختلف در چاد حضور دارند و سازمان های فعال در ارائه کمک‌های بشردوستانه می‌گویند: این پناهندگان در مناطق مرزی سکونت دارند و با شروع باران های موسمی ( می تا اکتبر ) راه‌های مواصلاتی به اردوگاه پناهندگان مسدود می‌شوند لذا باید هرچه سریع تر کمک‌های بشردوستانه به این مناطق ارسال شود.

گزارش‌های مجامع بین‌المللی نشان می‌دهند از زمان شروع نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان بیش از 110 هزار سودانی به کشورهای همجوار پناهنده شده و چند برابر این آمار ( 320 هزار نفر) به مناطق و شهرهای امن در داخل سودان مهاجرت کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی پناهندگان،  بیشتر کشورهای همجوار سودان میزبان پناهندگان این کشور هستند. اکنون مصر میزبان 50 هزار پناهنده سودانی است، پس از آن چاد و سودانی جنوبی  با میزبانی بیش از 30 هزار سودانی در رتبه بعدی قرار دارند، اتیوپی نیز میزبان افزون بر 11 هزار سودانی است و آفریقای مرکزی هم بیش از 6 هزار پناهنده سودانی را در خود جای داده است.

موج فرار آوارگان سودانی به کشورهای همسایه

به گفته سخنگوی سازمان بین‌المللی پناهندگان، این سازمان برای ارائه خدمات به پناهندگان سودانی با کمبود بودجه روبروست و بر اساس اعلام سازمان جهانی غذا به منظور ارائه خدمات مطلوب به پناهندگان طی 6 ماه آینده نیاز به 127 میلیون دلار است.

این روزنامه در پایان گزارش خود با اشاره به کاهش ارزش پوند سودان ( واحد پولی )  در مقابل پوند مصر نوشت: این کاهش ارزش پولی بر مشکلات پناهندگان سودانی افزوده چراکه قدرت خرید آنان در مصر با پوند سودانی کاهش یافته است.