انگلیس جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکا را راه پیروزی اوکراین دانست

وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفر به واشنگتن از آمریکا خواست جنگنده‌های اف ۱۶ را به اوکراین عرضه کند و به سران این کشور گفت که ابزار لازم را برای انجام کار به آن‌ها بدهند.

 

براساس گزارش نشنال نیوز، جیمز کلورلی به حضار اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: وضعیت کنونی جنگ به این معنی است که «اگر ما چیز‌ها را برای روز بارانی پس انداز کنیم، پس این روز بارانی است».

با توجه به اینکه گلوله‌های توپخانه نقش مهمی در ضد حمله آتی اوکراین دارد و روسیه در حال توسعه بمب‌های لغزنده ۱۰۰۰ کیلوگرمی است که می‌توانند از جنگنده‌های این کشور پرتاب شوند، نیاز به یک سیستم دفاع هوایی کارآمد برای اوکراین ضروری است. اما آمریکا تا به امروز صادرات F-۱۶ به اوکراین را با وجود بیش از ۴۰۰۰ جنگنده بمب افکن که در اختیار ناتو و کشوهای غربی است را رد کرده است.

انگلیس جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکا را راه پیروزی اوکراین دانست

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بار‌ها درخواست هواپیمای F-۱۶ را داده است. کی‌یف معتقد است به طور قابل توجهی هم توانایی حمله و هم توانایی دفاعی نیروی هوایی نسبتا کوچک، اما مؤثرش را تقویت می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تامین F-۱۶ و موشک‌های دوربرد مدعی شد انسانی‌ترین راه برای انجام این کار این است که آن‌ها سریع پیروز شوند؛ و بهترین آن این است که ابزار‌هایی را که برای انجام کار به آن‌ها نیاز دارند، اکنون در اختیارشان قرار گیرد.