سفیر آمریکا مجبور به عذرخواهی از آفریقای جنوبی شد

این ادعا روابط دیپلماتیک دو کشور را درگیر تنش کرده و نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت که قصد دارد با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دراین‌باره گفت‌وگو کند.

به گفته کلایسون مونیلا، سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی، کمیته‌ای که بر صادرات سلاح در آفریقای جنوبی نظارت دارد «هیچ سابقه‌ای از فروش تاییدشده سلاح توسط آفریقای جنوبی به روسیه در بازه زمانی مورد نظر (از زمان آغاز جنگ اوکراین) ندارد. اگر جرمی صورت گرفته باشد، قانون جاری خواهد شد».

روبن بریگتی، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی هفته گذشته در کنفرانسی خبری مدعی شد که این کشور در دسامبر سال گذشته میلادی به صورت مخفیانه سلاح‌ها و مهمات خود را از طریق یک کشتی باری روسیه در پایگاه نیروی دریایی «سایمونز تاون» به روسیه فرستاده است.

او کمک تسلیحاتی آفریقای جنوبی به آمریکا را «کاملا غیرقابل‌قبول» دانست و گفت: واشنگتن مطمئن است که این سلاح‌ها در کشتی مذکور بارگیری شده‌اند و من حاضرم بر سر زندگی‌ام شرط ببندم که این گزاره دقیق است!   

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی تایید کرد که تحقیقاتی در جریان است تا وقایع مربوط به پهلو گرفتن کشتی باری روسیه در بندر آفریقای جنوبی بررسی شود. او گفت که هنوز هیچ سندی که نشان‌دهنده بارگیری سلاح و مهمات توسط این کشتی باشد، پیدا نشده‌ است.

آفریقای جنوبی سفیر آمریکا را احضار کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بررسی مستقل خود مدعی شده که این کشتی از ششم تا هشتم دسامبر سال گذشته در پایگاه نیروی دریایی آفریقای جنوبی بوده و کشتی باری روس به نام «لیدی آر» با شرکتی ارتباط دارد که به دلیل جابجایی سلاح برای روسیه، توسط آمریکا تحریم شده است.

این ماجرا می‌تواند آسیب زیادی به روابط آمریکا با این متحد مهم آفریقایی‌اش بزند، اما مونیلا در توییتر نوشت که کیپ‌تاون برای رابطه‌ای که با آمریکا دارد ارزش قائل است و این رابطه را « صمیمی، قوی و برای هردو کشور سودمند دانست».