سایه بحران مهاجرت روی سر بایدن

دولت هندوراس صجمعه از مرگ یک نوجوان ۱۷ ساله اهل این کشور که در یک مرکز نگهداری از مهاجران غیر قانونی در فلوریدا، ایالات متحده به سر می‌برد، ابراز تاسف کرد و از مقام‌های آمریکایی خواست تا این رویداد را بررسی کنند.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (HHS) سپس با صدور بیانیه‌ای، مرگ این نوجوان مهاجر را تایید و اعلام کرد: مقامات در حال بررسی جزئیات این پرونده از جمله تمام سوابق بستری متوفی هستند.

این نهاد آمریکایی، جزئیات بیشتری درباره مرگ این نوجوان ارائه نکرد اما خاطرنشان کرد که کودکان تحت مراقبت فدرال به مراقبت‌های پزشکی، خدمات حقوقی و مشاوران سلامت روان دسترسی دارند و همچنین می توانند با اعضای خانواده تماس تلفنی برقرار کنند.

تارنمای اسپوتنیک موندو به نقل از رسانه‌ها نوشت که این نوجوان در پناهگاهی که توسط دولت فدرال در ایالت فلوریدا (جنوب شرقی آمریکا) اداره می‌شد، اقامت داشت و پس از اینکه بیهوش شد، به بیمارستان محلی منتقل شد.

بر اساس این گزارش، یک ساعت پس از رسیدن این نوجوان به بیمارستان، مرگ او اعلام شد.

این نخستین مورد مرگ یک نوجوان مهاجر تحت بازداشت است که تاکنون در دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ثبت شده است.

وزارت امور خارجه هندوراس اعلام کرد سیومارا کاسترو رئیس‌جمهوری این کشور منتظر است تا دولت آمریکا تاریخ بازدید از پناهگاه‌های این کشور که بیش از دو هزار کودک بدون همراهی والدین در آن مستقر هستند را تایید کند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه هندوراس، دیدار کاسترو با هدف تقویت همکاری برای جلوگیری از جدا شدن افراد زیر سن قانونی از خانواده و وقوع فجایع از این نوع است.

خبر مرگ این نوجوان در حالی منتشر شد که ایالات متحده سیاست‌های سختگیرانه جدیدی را برای پناهندگی و اخراج با هدف جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی پس از انقضای سیاست اخراج موسوم به عنوان ۴۲ (محدودیت‌های اعمال شده در طول دوران همه‌گیری کووید-۱۹ که نیمه شب پنجشنبه گذشته منقضی شد/ ۲۱ اردیبهشت) به اجرا درآورده است.

فلوریدا یکی از ایالت‌هایی است که لاتین‌تبارهای زیادی در آن زندگی می‌کنند، با این حال سیاست‌های سختگیرانه‌تری در قبال مهاجران غیر قانونی در پیش گرفته است.

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز دوشنبه گذشته از استقرار چند فروند هلیکوپتر بلک‌هاک و سی۱۳۰ در قالب یگان جدید نیروی مرزی تاکتیکی در امتداد مرزی با مکزیک به منظور مقابله با مهاجران غیر قانونی خبر داد.

سایه بحران مهاجرت روی سر بایدن

مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک نیز تصویب لایحه‌ای که بر اساس آن قانونگذاران آمریکایی به دنبال تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی و از سرگیری ساخت دیوار مرزی هستند را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن پناهجویان ملزم هستند تا در خارج از ایالات متحده درخواست خود را ارائه دهند.

همچنین بر اساس این طرح، ساخت دیوار مرزی در سراسر مرز بین ایالات متحده و مکزیک که پیشتر توسط دونالد ترامپ همتای سلف بایدن ترویج شده بود، از سر گرفته می‌شود.