توصیه کرملین به باکو و ایروان

کرملین روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که اجرای توافقات سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می کند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از شبکه خبری «ریانووستی»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، اسناد امضا شده هیچ جایگزینی ندارند.

وی گفت: «روسیه به طور کامل به اسناد سه جانبه‌ای که دو سال پیش امضا شد پایبند است. آنها مبنایی غیرقابل انکار برای حل و فصل اختلافات هستند و برای رسیدن به صلح باید مسیری را دنبال کنیم که پیشتر توافق شده بود.»

در پایان سپتامبر ۲۰۲۰، خصومت‌ها در بخش ارمنی نشین قره باغ  از سرگرفته و به ادامه یک جنگ طولانی مدت تبدیل شد. اینک نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه از جمله مسیر راهبردی «لاچین» مستقر شده‌اند.

منابع رسانه‌ای خبر داده‌اند که قرار است وزرای  جمهوری آذربایجان و ارمنستان در «مسکو» پایتخت روسیه دیدار کنند. «پارویر هووانیسیان» معاون وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد: «این نشست برای ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت) برنامه ریزی شده البته اگر تغییری حادث نشود.»

تحرکات ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تنش‌های مرزی و درگیری‌های دو طرف همچنان خبرساز است.جمهوری آذربایجان پنجشنبه گذشته از کشته شدن یک نظامی و  وزارت دفاع ارمنستان نیز از حمله پهپادی جمهوری آذربایجان خبر دادند.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز در این اثنی از افزایش بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۳ خبر داد و مدعی قدرتمندی نیروهای مسلح این کشور شد.

 الهام علی‌اف  اظهار داشت: «در بحث ارتش‌ ما همیشه به صورت نظام‌مند کار کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم، بعد از جنگ دوم قره باغ نیز متوقف نشدیم و در حال حرکت هستیم.»

علی اف افزود که باکو باید همیشه آماده باشد زیرا تهدیدها در حال افزایش است و با افزایش خطر باید بتوان برهر تهدیدی غلبه کرد به همین دلیل، بودجه نظامی افزایش می‌یابد. وی مدعی شد که ارتش جمهوری آذربایجان یکی از قوی‌ترین نیرو‌های مسلح جهان است