اسناد پنتاگون؛ توطئه زلنسکی برای طراحی حمله در خاک روسیه

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی اختصاصی بر اساس اسناد به تازگی فاش شده پنتاگون از توطئه «ولودیمیر زلنسکی » رئیس‌جمهور اوکراین برای انجام حملاتی گسترده در خاک روسیه خبر داد.

در مقدمه این گزارش نوشته شده است که ولودیمیر زلنسکی از طریق امتناع از استفاده از تسلیحات غرب برای انجام حمله در خاک روسیه موفق شده تا اعتماد دولت های غربی جلب کند و همواره در ظاهر ترجیح داده تا نیروهای روسیه را در خاک اوکراین هدف قرار دهد.

با این‌حال‌، آن‌طور که در این گزارش آمده است، رئیس‌جمهور اوکراین در پشت درهای بسته، پیشنهاد کرده است که در مسیری جسورانه‌تر پیش بروند به امید آن‌که بتوانند با اشغال روستاهای روسیه اهرم فشار بیشتری بر مسکو به دست آورند.

واشنگتن‌پست بر اساس اسناد پنتاگون گزارش کرده است که زلنسکی به دنبال بمباران خط لوله‌ای بوده است که نفت روسیه را به مجارستان که عضو ناتو است، منتقل می‌کند و در خفا به دنبال به دست آوردن موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن مواضعی درون مرزهای روسیه بوده است.

اسناد فوق که پیش از این فاش نشده بود، در حقیقت بخشی از افشاگری بزرگ‌تری از افشای اسرار ایالات متحده بود که در شبکه اجتماعی «دیسکورد» پخش شده بود و واشنگتن‌پست به آن دست پیدا کرده است.

واشنگتن‌پست نوشت، اسناد محرمانه پنتاگون در حقیقت رهبری را با غرایز تهاجمی نشان می‌دهد که به شدت با تصویر عمومی او به عنوان دولتمردی آرام که در برابر هجوم وحشیانه روسیه مقابله می‌کند، در تضاد است.

طبق این اسناد، در برخی موارد دیده شده است که زلنسکی جاه طلبی‌های زیردستان خود را مهار می‌کند اما در چندین مورد دیگر، او کسی است که اقدامات نظامی خطرناک در خاک روسیه را پیشنهاد می‌کند.

زلنسکی در جریان یک نشست در اواخر ماه ژانویه سال جاری میلادی، پیشنهاد حمله اوکراین به خاک روسیه را داده بود و خواستار انتقال نیروهای زمینی اوکراین به قلمرو روسیه به منظور اشغال شهرهای مرزی روسیه شده بود که البته نامی از این شهرها در اسناد پنتاگون نبرده شده بود.

اسناد پنتاگون؛ توطئه زلنسکی برای طراحی حمله در خاک روسیه

طبق این اسناد که برچسب «بسیار محرمانه» داشته است، هدف زلنسکی، «به دست آوردن اهرم در مذاکرات با مسکو بوده است».

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور اوکراین در نشست دیگری در اواخر ماه فوریه با «والری زالوژنی» فرمانده ارشد نظامی اوکراین، به شدت ابراز نگرانی کرد که «اوکراین فاقد موشک‌های دوربرد با قابلیت رسیدن به مواضع ارتش روسیه در خاک روسیه برسید و تجهیزاتی برای حمله به آن‌ها در اختیار ندارد».

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، زلنسکی در همان نشست سپس «پیشنهاد داد که اوکراین با استفاده از پهپاد به مکان‌های استقرار نظامیان روسیه در روستوف» منطقه‌ای در غرب روسیه حمله کند.

این گزارش همچنین می‌افزاید که رئیس‌جمهور اوکراین در نشست اواسط فوریه با «یولیا سوریدنکو» معاون نخست‌وزیر اوکراین پیشنهاد منفجر کردن خط لوله «دروژبا» که در دوران جماهیر شوروی ساخته شده و نفت روسیه را به مجارستان منتقل می‌کند، مطرح کرده است.

در اسناد پنتاگون در این خصوص آمده است: « زلنسکی تأکید کرد که ... اوکراین باید این خط لوله را منفجر کند و صنعت احتمالی ویکتور اوربان [نخست وزیر] مجارستان را که به شدت بر نفت روسیه تکیه دارد، نابود کند».

زلنسکی در پاسخ به سؤال روزنامه واشنگتن‌پست در کی‌یف مبنی بر آن‌که آیا پیشنهاد اشغال بخش‌هایی از روسیه را داده است، ادعاهای اطلاعاتی ایالات متحده را بعنوان «خیال‌پردازی» رد کرد اما از حق خود برای استفاده از تاکتیک‌های غیرمتعارف در دفاع از کشورش دفاع کرد.

وی در این خصوص گفت: «اوکراین حق محافظت از خود را دارد و ما این کار را انجام می‌دهیم. اوکراین جایی را اشغال نکرده است اما برعکس وقتی که بسیاری از افراد جان خود را از دست داده‌اند و گورهای دسته‌جمعی وجود دارد و مردم ما شکنجه می‌شوند، اطمینان دارم که ما مجبور می‌شویم از هر ترفندی استفاده کنیم».

زلنسکی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره توطئه استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به خاک روسیه گفت: «هیچ‌کس در کشور ما دستور تهاجم یا حمله به قلمرو روسیه را نداده است».

علی‌رغم آن‌که کشورهای غربی تمایل چندانی برای ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین نشان نداده‌اند اما همین هفته گذشته بود که بریتانیا به اولین کشور غربی تبدیل شد که موشک‌های دوربرد در اختیار اوکراین قرار داد.

پس از آن بود که وزارت دفاع مسکو اعلام کرد که اوکراین برای حمله به مواضع غیرنظامیان در قلمرو روسیه از موشک‌های دوربرد انگلیس استفاده کرده است.

از سال گذشته تاکنون، زلنسکی وعده داده است که اوکراین هرگز از تسلیحات ایالات متحده برای حمله به داخل خاک روسیه استفاده نکند و قبل از آن‌که این اسناد فاش شود، مقام‌های آمریکایی تأیید کرده بودند که او به عهد خود وفادار بوده است.

یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن در این خصوص گفته بود: «رئیس‌جمهور (ولودیمیر) زلنسکی به وعده‌ای که به رئیس‌جمهور (جو) بایدن داده بود، پایبند بوده است و فکر نمی‌کنیم که تغییری در آن ایجاد شود».

با این‌حال، زلنسکی می‌گوید بر این باور است که ایالات متحده از آن‌جایی که به کی‌یف اعتماد دارد، حاضر به ارسال تسلیحات دوربرد به این کشور نیست.

زلنسکی در این خصوص به واشنگتن‌پست گفت: «فکر می‌کنم آن‌ها می‌ترسند که ما ممکن است از این‌ها (سلاح‌ها) در قلمرو روسیه استفاده کنیم اما من همواره به شرکای خود گفته‌ام... ما یک هدف بر اساس اولویت داریم که بسته‌های مهمات دریافتی را برای آن هزینه می‌کنیم، تنها برای اشغال‌زدایی سرزمین اوکراین مورد استفاده قرار دهیم».

واشنگتن‌پست با اشاره به این موارد نتیجه‌گیری کرد، گرچه هیچ‌گونه نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر آن‌که اوکراین از موشک‌های غرب برای حمله به قلمرو روسیه استفاده کند اما نمی‌توان چنین چیزی را برای استفاده کی‌یف از پهپادهای مسلح به خاک روسیه گفت. انفجارهای در نتیجه سقوط هواپیماهای بدون سرنشین به یک اتفاق عادی در روسیه تبدیل شده است که از آن‌ جمله می‌توان به سقوط یک پهپاد در ماه جاری میلادی در پالایشگاه نفت روسیه در منطقه روستوف اشاره کرد. مقام‌های اوکراینی تاکنون به طور مستقیم مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته‌اند.

از طرف دیگر، روسیه در ماه جاری میلادی، اوکراین را به انجام یک حمله پهپادی با هدف قتل «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کرملین متهم کرد. ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از این حادثه پخش شده است، دو پهپاد را نشان می‌دهد که بر فراز کرملین منفجر می‌شوند.

زلنسکی اتهامات درباره توطئه برای قتل پوتین را انکار کرده است و مدعی است که روسیه این حمله را طراحی کرده است.