بیانیه سوریه در سالروز اشغال فلسطین

وزارت امور خارجه سوریه ، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، بیانیه‌ای به مناسبت سالروز اشغال فلسطین (یوم النکبة) صادر کرد.

دمشق اعلام کرد: «به‌مناسبت گذشت ۷۵ سال از مصیبت مردم فلسطین، سوریه به پایداری و مقاومت ملت این کشور در برابر ماشین کشتار و تروریسم اسرائیل که مقاومت اخیر مردم غزه آخرین مورد آن نبوده و نخواهد بود، درود می‌فرستد.»

وزارت خارجه سوریه اضافه کرد: «سوریه از جامعه بین‌الملل و کشورهای حامی این رژیم اشغالگر می‌خواهد که به مسئولیت خود در محکومیت و متوقف‌سازی اقدامات رژیم اشغالگر اسرائیل و تجاوزات جنایتکارانه آن علیه زنان، کودکان و سالخوردگان بی‌گناه فلسطین عمل کنند و این رژیم را بابت جنایت‌هایش مورد بازخواست قرار دهند.»

این کشور در پایان بر حمایت خود از مبارزات ملت فلسطین برای حق مشروع بازگشت و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تاکید کرد.

«یوم النکبة» یا سالروز اشغال فلسطین روزی است که رژیم صهیونیستی در فلسطین اعلام موجودیت کرد و حدود ۸۰ درصد از خاک این کشور را به اشغال خود درآورد. در این روز مهاجرت اجباری مردم فلسطین و ورود یهودیان از سراسر جهان به سرزمین اشغالی رخ داد و به کشته شدن ۵۳۱ فلسطینی و آوارگی ۸۵ درصد جمعیت فلسطین انجامید. ۱۴ ماه می ۱۹۴۸ (اردیبهشت ۱۳۲۷) و تقریبا ۶ ماه پس از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر تشکیل موجودیت رژیم صهیونیستی، «مجمع موقت ملی اسرائیل» تشکیل رژیم صهیونیستی را اعلام کرد که از آن با عنوان «یوم النکبة» یاد می‌شود.