۲۵ درصد کرونایی ها در ژاپن هنوز هم علائم بیماری دارند

رسانه ژاپنی آساهی شیمبون، مطالعه ای روی ۱۱۴۸ فرد ۲۰ تا ۷۰ ساله که بین فوریه ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۰) به کرونا مبتلا شده بودند، نشان داد که بسیاری از بیماران با وجود بهبودی، علائم ماندگاری را تجربه کرده اند.

یافته‌های بیمارستان مرکزی مرکز ملی بهداشت و پزشکی جهانی بر این واقعیت تأکید می‌کند که مشکلات سلامتی می‌توانند مدت‌ها پس از ابتلای فرد به ویروس ادامه داشته باشند.

«شینیچیرو موریوکا»، پزشک این بیمارستان که عضو تیم تحقیقاتی است، خاطرنشان کرد ویروس کرونای جدید در تاریخ ۸ مه به رده ۵ بر اساس قانون پیشگیری از بیماری‌های عفونی تنزل داده شد و این اقدام یعنی دیگر توجه ویژه‌ای به این بیماری نمی‌شود.

با این حال، او گفت که ظهور علائم پس از شروع کرونا ممکن است نشان دهد که هنوز درمان آن به مراقبت ویژه نیاز دارد.

از ۱۱۴۸ نفری که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، ۵۰۲ نفر در مارس ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) به یک پرسشنامه آنلاین یا کاغذی پاسخ دادند. کسانی که به طور خفیف تحت تأثیر قرار گرفتند، ۳۹۳ نفر یا ۷۸.۳ درصد از کسانی بودند که پاسخ دادند.

مشخص شد که ۲۱۲ نفر طی سه ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ به مدت دو ماه یا بیشتر عوارض جانبی را تجربه کردند.

مشکلات شامل سطوح پایین تر تمرکز در ۲۰.۱ درصد و کاهش حس بویایی نیز در ۲۰.۱ درصد بود.

بیماران درمان شده که گزارش دادند احساس گرفتگی، کاهش حافظه یا خستگی مزمن یا افسردگی داشتند به ترتیب ۱۷.۸ درصد، ۱۶.۴ درصد، ۱۵.۴ درصد و ۱۳.۹ درصد بودند.

۲۵ درصد کرونایی ها در ژاپن هنوز هم علائم بیماری دارند

پاسخ دهندگانی که با این مسائل مشکل داشتند یک سال بعد ۳۰.۵ درصد را تشکیل دادند. این نسبت یک سال و نیم پس از تایید تست کرونا به ۲۵.۸ درصد رسید.

کاهش حس بویایی و ریزش مو برای زنان بیشترین عوارض باقی مانده به حساب می آید.

موریوکا خاطرنشان کرد که عوارض بعدی ویروس به اشکال مختلف ظاهر می شود و می تواند تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و فعالیت های اجتماعی فرد بگذارد.

او گفت: علائم پس از عفونت باید به طور گسترده‌تر مورد توجه قرار گیرد تا طیف وسیع‌تری از درمان‌ها برای پذیرش چنین بیمارانی فراهم شود.

این یافته ها همچنین نشان داد که تجویز داروهای ضد ویروسی به صورت خوراکی به بیماران در مرحله حاد عفونت ممکن است به از بین بردن عوارض طولانی مدت آنها کمک کند.