«مین‌روبی» در افغانستان تعطیل شد

 یک نهاد ناظر کمک‌های انگلیس به افغانستان اعلام کرد کاهش‌ کمک‌های این کشور باعث تعطیلی و یا تأخیر در عملیات « مین‌روبی » و واکسیناسیون فلج اطفال شده است.

بر اساس گزارش این نهاد، انگلیس امسال کمک‌هایش به افغانستان را از 246 میلیون پوند به 100میلیون پوند کاهش داده است.

نهاد کمیسیون مستقل تاثیر کمک‌ها(ICAI) در گزارش جدید خود که امروز پنجشنبه 28 اردیبهشت منتشر کرده است با ابراز نگرانی از کاهش کمک‌های بشردوستانه انگلیس به افغانستان گفته است که بریتانیا با کاهش ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی کمک‌های مالی خود نمی‌تواند در کاهش بحران انسانی در افغانستان نقش بازی کند؛ بحرانی که به گفته این سازمان، هر روز بدتر می‌شود.

این سازمان می‌گوید انگلیس در سال 2022 میلادی، 246 میلیون پوند(نزدیک به 307 میلیون دلار) به افغانستان کمک بشردوستانه کرده بود، اما امسال کمک‌های این کشور به افغانستان 100 میلیون پوند(حدود 124 میلیون دلار) شده است.

«سر هیو بیلی»، کمیسر این نهاد گفت: «بریتانیا نقش مهمی در کمک جهان به افغانستان از زمان قدرت‌گیری طالبان بازی کرده است، اما حالا کاهش کمک‌های مالی بریتانیا تأثیر منفی و مستقیم بر برنامه‌هایی دارد که مردم افغانستان از آن نفع می‌برند».

او در کنار تجدیدنظر در کاهش کمک‌ها از انگلیس خواسته است که در افغانستان حضور دیپلماتیک داشته باشد تا بتواند بر مصرف کمک‌های خود در افغانستان نظارت مؤثر داشته باشد.

«مین‌روبی» در افغانستان تعطیل شد

در گزارش همچنین توصیه شده است که انگلیس برای تعامل کشورهای جهان با حکومت کابل، رایزنی کند و خطر کاهش علاقه کشورهای دیگر به تعامل و پشتیبانی از افغانستان را جدی بگیرد.

این نهاد ناظر می‌گوید انگلیس 80 کارمند در کشورهای قطر، پاکستان و بریتانیا دارد که برای بخش افغانستان کار می‌کنند.