مداخله نظامی مخفیانه انگلیس در ۱۹ کشور طی ۱۲ سال گذشته

تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که این نیروهای زبده به صورت مخفیانه و بدون تایید علنی وزرا فعالیت کرده و به وسیله نخست وزیر و وزیر دفاع برای انجام ماموریت های پرخطر در مناطقی که انگلیس درگیر جنگ نیست، اعزام می شوند.

بررسی اخبار محرمانه افشا شده در رسانه ها نشان می دهد که نیروهای ویژه به خصوص در سوریه فعال بودند و گزارش ‌هایی در مورد ورود آنها به این کشور در سال ۲۰۱۲ برای کمک به معارضان سوری وجود دارد.

علاوه بر این گزارش شده که این نیروها در سال ۲۰۱۳ برای شناسایی اهداف نظامی پیش از بمبارانی که نمایندگان مجلس در نهایت به آن رأی منفی دادند، اعزام شده بودند.

در اسناد لو رفته پنتاگون نیز آمده که پنجاه تن از نیروهای ویژه انگلیسی در اوایل سال ۲۰۲۳ در اوکراین حضور داشتند.

در ژوئن ۲۰۱۵ و اندکی پس از کشته شدن ۳۸ نفر - از جمله ۳۰ انگلیسی - توسط یک تروریست در یکی از هتل های ساحلی تونس، گزارش شد که دیوید کامرون، نخست وزیر وقت، برای دستگیری یا کشتن رهبران اسلامگرایان خاورمیانه، به نیروهای ویژه اختیار تام داده بود.

مداخله نظامی مخفیانه انگلیس در ۱۹ کشور طی ۱۲ سال گذشته

در ماه آوریل ۲۰۲۳ و پس از شعله ور شدن درگیری های داخلی سودان، نیروهای ویژه در نجات ده ها دیپلمات انگلیسی و خانواده هایشان از خارطوم شرکت کرده و آنها را به فرودگاهی در شمال پایتخت منتقل کردند.

تنها حضور این نیروها در روسیه که رسانه ای شد مربوط به المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ سوچی است که برای محافظت از امنیت ورزشکاران انگلیسی "حاضر و آماده" بودند.

علاوه بر کشورهای مذکور، نیروهای ویژه انگلیسی در نیجریه، فیلیپین، الجزایر، استونی، فرانسه، عمان، عراق، کنیا، لیبی، مالی، قبرس، پاکستان، سومالی و یمن نیز فعالیت داشته اند.