۳ پیام اصلی رزمایش اخیر حزب‌الله

بعد از مانور نظامی حزب‌الله در هفته گذشته، صهیونیست‌ها که با نگرانی تحولات را دنبال می‌کنند و ترس آنها از مانور هشدارآمیز مقاومت لبنان در گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ها و کارشناسان اسرائیلی کاملا هویدا بود، تلاش کردند تا یک جنجال و هیاهوی تبلیغاتی در زمینه افزایش تهدیدات خود علیه مقاومت به راه بیندازند.

واکنش محافل و رسانه‌های عبری به مانور اخیر حزب‌الله نشان می‌دهد که اشغالگران به خوبی پیام‌های این رزمایش بی‌سابقه را دریافت کرده‌ و متوجه شده‌اند که قواعد درگیری در مرحله فعلی کاملا متفاوت از دو دهه گذشته است. اسرائیلی‌ها چند پیام از رزمایش نظامی حزب‌الله دریافت کردند که 3 پیام اصلی آن به این شکل است:

-اول اینکه حزب‌الله آمادگی انجام تهاجم زمینی برای سیطره بر منطقه راهبردی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی را دارد و این موضوعی است که اسرائیلی‌ها بعد از جنگ جولای 2006 به شدت درباره آن نگران هستند.

-دوم اینکه معادله «وحدت عرصه‌های مقاومت» صرفا در حد حرف نیست و بازتاب عملی آن در این مانور حزب‌الله که به فاصله کوتاهی از جنگ اخیر غزه و ارتش رژیم اشغالگر انجام گرفت، مشاهده شد.

-پیام سوم مانور حزب‌الله نیز این بود که مقاومت توانایی کافی برای آزادسازی شهرک‌های فلسطین اشغالی از شر صهیونیست‌ها را دارد.

رفتارهای عجیب و متشنج صهیونیست‌ها

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله بیش از یک دهه است که درباره آمادگی برای آزادسازی منطقه الجلیل صحبت می‌کند. اولین بار در 16 فوریه 2011 بود که دبیر کل حزب‌الله آمادگی مقاومت برای آزادسازی این منطقه را در صورت آغاز جنگ با دشمن صهیونیستی اعلام کرد. این سخنان سید حسن نصرالله در پاسخ به درخواست «ایهود باراک» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی از نظامیان این رژیم برای ورود دوباره به اراضی لبنان بعد از شکست در جنگ جولای 2006، بیان و چندین بار تکرار شد.

اما خود اسرائیلی‌ها نیز می‌دانند سید حسن نصرالله هیچ حرفی را بدون اینکه بازتاب عملی داشته باشد، به زبان نمی‌آورد و به این ترتیب طی یک دهه گذشته، سیطره حزب‌الله بر الجلیل تبدیل به یک سناریو واقعی شد که اشغالگران از آن وحشت دارند و مطمئن هستند در هر جنگ آینده، آزادسازی الجلیل اولین اقدام و هدف مقاومت خواهد بود.

اما ادعاها و تهدیدات پوچ و واهی سران صهیونیست علیه مقاومت طی دوره اخیر در نوع خود جدید نیست و چنین تهدیداتی سالهاست که از زبان مقامات سیاسی و امنیتی رژیم اشغالگر بیان می‌شود؛ بدون اینکه حتی یکی از آنها به مرحله اجرا دربیاید.

هفته گذشته شبکه کان رژیم صهیونیستی گزارش داد که با توجه به تهدیدات مقامات امنیتی اسرائیل، وزرای کابینه سیاسی-امنیتی، اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری نشستی در زمان نزدیک دریافت کردند. قرار است در این نشست درباره تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی صحبت شود.

روز سه‌شنبه هفته گذشته و به فاصله کمی از مانور حزب‌الله در جنوب لبنان، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی اعلامیه‌هایی را به داخل مرزهای لبنان پرتاب کردند؛ اقدامی که رسانه‌های عبری آن را غیرمعمول خواندند و معتقد بودند این اقدام از روی سردرگمی انجام شده است. این اعلامیه‌ها حاوی پیام‌های تهدیدآمیز برای اعضای حزب‌الله بود که از آنها خواسته شده بود از حصار مرزی دور شوند. روی این اعلامیه‌ها نوشته شده بود: «قبل از اقدام فکر کنید، شکستن مرزها شما را به خطر می‌اندازد و ممکن است به شما آسیب بزند».

رسانه‌های لبنانی این اقدام ارتش رژیم صهیونیستی را مضحک توصیف و اعلام کردند که چنین اعلامیه‌هایی بیشتر برای هشدار درباره مضرات سیگار و ... مناسب است؛ نه رهبران و رزمندگان مقاومت که در همه شرایط در میدان نبرد حاضر بوده و همه معادلات را تغییر داده‌اند.

این اقدام صهیونیست‌ها ساعاتی بعد از بیانیه غیر عادی «آحارون حلیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم اشغالگر (امان) انجام شد. او در این بیانیه به عملیات مجدو در ماه مارس گذشته در شمال فلسطین اشغالی اشاره کرده و حزب‌الله را مسئول آن دانست؛ درحالی که پیش از این سرویس امنیتی اسرائیل از اظهار نظر رسمی درباره این عملیات خودداری کرده و سعی در سانسور خبری آن داشت. اما رئیس امان اعلام کرد که عملیات مجدو در نوع خود اولین نبوده و بعد از این هم تکرار خواهد شد.

۳ پیام اصلی رزمایش اخیر حزب‌الله

سلسله حوادث خطرناکی که صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت

روز پنجشنبه نیز هم‌زمان با عید مقاومت و سالگرد آزادسازی جنوب لبنان، ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد که یک پهپاد از سمت لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل (فلسطین اشغالی) شده است. اما حادثه دیگری که وبسایت عبری «srugim» استثنائی توصیف کرد، هدف قرار گرفتن یک پهپاد اسرائیلی در امتداد مرزی سوریه و فلسطین اشغالی بود.

در همان روز رسانه‌های عبری گزارش دادند تلاش‌هایی برای پرتاب موشک در کرانه باختری انجام شده که منابع امنیتی این رویداد را بسیار خطرناک می‌دانند. در نهایت مشخص شد که یک موشک به آتش‌بار نزدیک و بلافاصله بعد از پرتاب، منفجر شد. بعد از آن علامت سوال‌های زیادی در محافل امنیتی رژیم صهیونیستی درباره اینکه چه طرفی پشت این عملیات موشکی بوده است به وجود آمد.

«هلال پیتون روزن» خبرنگار نظامی شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد، اقدام موشکی در منطقه جنین واقع در کرانه باختری نگرانی‌های مضاعفی برای اسرائیل ایجاد می‌کند و یک تهدید جدید در شمال کرانه باختری علیه جبهه داخلی اسرائیل به شمار می‌رود.

اما صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند از ابعاد دقیق حادثه اخیر در کرانه باختری و انگیزه‌هایی که پشت آن بوده، آگاه شوند و همین امر موجب سردرگمی بیشتر محافل نظامی و امنیتی می‌شود.

پشت پرده لاف‌زنی پوچ صهیونیست‌ها

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر اعلام کرد که هدف اصلی اسرائیل در مرحله کنونی پیچیده‌تر و مهمتر از هر زمانی بوده و نیروی هوایی باید در هر لحظه آماده باشد. برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و افزایش غنی‌سازی اورانیوم به 90 درصد، اسرائیل باید همه گزینه‌ها را روی میز قرار دهد.

نتانیاهو نیز در ادامه لاف‌زنی‌های پوچ خود خطاب به ایران گفت: «دشمنان ما باید بدانند که ما خیلی جلوتر از آنها هستیم». «تساحی هنگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم اشغالگر نیز با تکرار ادعاهای دیگر سران صهیونیست مدعی شد که «در صورت تصمیم نتانیاهو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران از او حمایت می‌کنیم. غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم توسط ایران خط قرمزی برای همه جهان است. اسرائیل وقت را هدر نخواهد داد».

«آحارون حالیوا» رئیس امان که ترس و نگرانی از جنگ با مقاومت در سخنان او کاملا پیدا بود، اعلام کرد:« حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به انجام اقدامی که می‌تواند منجر به جنگی بزرگ در منطقه شود بسیار نزدیک است. این رفتار نصرالله در کنار اعتماد به نفس بالای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ممکن است پتانسیل بالایی برای تشدید تنش‌ها در منطقه ایجاد کند و فعال‌سازی درگیری‌ها علیه اسرائیل از جبهه شمالی می‌تواند منجر به تشدید تنش و درگیری بزرگ بین اسرائیل و حزب‌الله گردد».

وی افزود: «اجازه بشار اسد به حزب‌الله برای استفاده از اراضی سوریه جهت شلیک پهپاد به سمت اسرائیل احتمال وقوع این جنگ را بیشتر می‌کند و اسرائیل باید برای آن آماده شود».

اما مضمون تهدیدات صهیونیست‌ها حاکی از آن است که رژیم اشغالگر اکنون در موضع دفاع قرار دارد و نه حمله و لاف‌زنی‌های بیهوده سران این رژیم نیز در چارچوب تلاش برای تحریک طرف مقابل به عقب‌نشینی و عدم ورود به جنگ با این رژیم است. درواقع اشغالگران سعی در به راه انداختن یک جنگ روانی علیه مقاومت با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها و ترس‌های خود دارند؛ به ویژه بعد از رزمایش بی سابقه حزب‌الله.

همچنین در شرایطی که همه تحولات و معادلات منطقه به ضرر اسرائیل چرخیده، صهیونیست‌ها با تهدید مقاومت سعی در جلب توجه متحدان آمریکایی و اروپایی خود داشته و می‌خواهند بفهمند که آیا غرب و آمریکا در سایه درگیری با دغدغه‌هایی چون جنگ اوکراین، هنوز هم حاضر به حمایت از اسرائیل هستند.

دست و پازدن‌های بیهوده اسرائیل برای احیای بازدارندگی

با دقت در اظهارات سران رژیم اشغالگر متوجه می‌شویم که آنها به دنبال احیای بازدارندگی از دست رفته این رژیم هستند. جنگی که چند هفته قبل رژیم موقت با نوار غزه شروع کرد نیز در راستای همین هدف بود. صهیونیست‌ها تصور می‌کردند که با به راه انداختن جنگ علیه جنبش جهاد اسلامی که تنها یکی از گروه‌های مقاومت در فلسطین محسوب می‌شود می‌توانند تا حدی بازدارندگی شکننده خود را ترمیم کنند اما نتیجه‌ای که حاصل شد عکس خواسته‌های آنها بود.

همچنین بافت و محتوای تهدیدات اشغالگران حاکی از عقده حقارتی است که آنها سعی دارند این حقارت را با الفاظ تند و تیز جبران کنند؛ آن هم در حالی که هنوز راهی برای جلوگیری از فرسایش جبهه داخلی اسرائیل پیدا نشده است.

بعد از تحولاتی که اخیرا به دنبال توافق ایران و عربستان رخ داد و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و سفر راهبردی که آقای «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران به دمشق داشت، اسرائیلی‌ها نگرانند که کشورهای عربی منطقه به محور مقاومت نزدیک شوند.