همکاری هسته‌ای روسیه با اندونزی

«اگو سهریال»، مشاور وزیر انرژی اندونزی امروز پنجشنبه گفت که کشورش آماده است تا اجرای مشترک نیروگاه‌های هسته‌ای شناور با روسیه را آغاز کند تا اولین گام برای همکاری بعدی در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای باشد.

وزیر انرژی اندونزی با بیان اینکه کشور مایل به همکاری با روسیه در زمینه هسته‌ای است، گفت: این همکاری باید با نیروگاه‌های اتمی سیار کوچک آغاز شود.

سهریل تاکید کرد: اندونزی همچنین در دراز مدت خواهان ساختن یک نیروگاه هسته‌ای کامل است، اما قبل از آن باید با روسیه کار کنیم تا مردم را متقاعد کنیم که این پروژه ایمن است.

وی افزود: من شخصا فکر می‌کنم که فناوری روسیه در این زمینه خوب است. روسیه قبلاً آن را بهبود بخشیده و مطمئن شده است که نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای آن ایمن است.

این مقام اندونزیایی گفت که کشورش هم اکنون در حال برداشتن گام‌هایی در این راستا و ایجاد تغییرات در سطح قانونگذاری است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تابستان سال ۲۰۲۲ به جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، برای کار بر روی یک پروژه هسته‌ای در اندونزی پیشنهاد همکاری داده بود.

 لیودمیلا وروبیوا، سفیر روسیه در اندونزی در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد که روسیه آماده است تا یک نیروگاه هسته‌ای در  شهر نوسانتارا، پایتخت جدید اندونزی بسازد. سفیر روسیه همچنین گفت که کشورش دارای فناوری‌هایی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای شناور است که به کشتی‌های بزرگ متصل می‌شوند تا آن‌ها را به هر نقطه بکشند، که موجب می‌شود در صورت وقوع بلایای طبیعی به آن‌ها بسیار مورد نیاز باشد.