سقوط آزاد لیر ترکیه

لیر ترکیه امروز (چهارشنبه) ۷ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود در تاریخ این کشور رسید. به نظر می‌رسید دولت تازه منتخب اقدامات تثبیت کننده خود را کاهش می‌دهد.

 

براساس گزارش رویترز، لیر از زمان انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان در ۲۸ مه تحت فشار قرار گرفته است. پیش از این به پایین‌ترین سطح ۲۳.۱۶ رسیده بود و زیان امسال خود را به بیش از ۱۹ درصد رساند.

اردوغان کابینه جدید خود را در آخر هفته اعلام کرد و مهمت شیمشک، معاون سابق نخست‌وزیر که مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی است را به عنوان وزیر دارایی معرفی کرد. سیمشک بعداً گفت که سیاست اقتصادی باید به زمین «عقلانی» بازگردد. بازار‌های ترکیه همچنین منتظر انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی هستند که رهبری کاهش نرخ بهره را تحت سیاست‌های غیرمتعارف اردوغان به عهده داشت.

لیر ترکیه سقوط آزاد کرد

بانکداران می‌گویند ادامه کاهش تدریجی ارزش لیر منجر به بهبود شرایط بازار و توقف کاهش ذخایر بانک مرکزی خواهد شد. یک معامله گر فارکس گفت: لیر هر روز به سطحی نزدیک‌تر می‌شود که نیازی به دفاع با ذخایر ندارد. من انتظار دارم زیان‌ها برای مدتی ادامه یابد. وی افزود که زیان‌های شدید روزانه نشان می‌دهد که ارز به سطح‌های مورد انتظار نزدیک شده است.

سیاست کاهش نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه باعث پایین آمدن ارزش لیر شده و تورم در این کشور را از نوامبر سال گذشته میلادی بالا برده‌است. طی سال گذشته تورم سالیانه ۸۴.۶۳ درصد اعلام شده بود. این بالاترین رقم تورم سالیانه از ژوئیه ۱۹۹۸ است.