طرح امنیتی عربستان در مسجدالحرام

مسئولان مسجدالحرام و مسجدالنبی از طرح های امنیتی در این اماکن مقدس و مناطق اطراف آنها طی مناسک حج امسال خبر داده و اعلام کردند این طرح، دربرگیرنده بررسی تعداد حجاج و زائران حاضر در اماکن مقدس و همکاری مداوم با نهادهای امنیتی حین برگزاری نمازها، است.

بر اساس این گزارش، طرح امنیتی مسئولان سعودی برای برگزاری مناسک حج امسال همچنین شامل تعیین ورودی های مشخص برای مهمانان خانه خدا و تعیین تعداد نسبی مهمانان خانه خدا در اوقات برگزاری نمازها برای ارائه خدمات بهتر است.

در این گزارش آمده است که کمک رسانی به افراد مسن و معلولان و بررسی امنیت و سلامت مسیرهای پیاده روی و ساخت و سازها در کنار بررسی شرایط جوی جزو موارد طرح مذکور به شمار می رود.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نیروی امنیتی برای محافظت از امکان مختلف و نظارت بر گذرگاه های اصلی و بررسی سیستم های اطفاء حریق در مسجد الحرام مستقر هستند.

از سوی دیگر، وزارت حج و عمره عربستان روز دوشنبه، اعلام کرد که حجاج باید نسبت به ازدحام در زمان برگزاری مناسک حج هوشیار بوده و به توصیه های نیروهای امنیتی توجه داشته باشند.

این وزارتخانه بر ضرورت حفظ آرامش در زمان افزایش ازدحام مهمانان خانه خدا حین برگزاری مناسک حج تاکید کرد.

وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد که حجاج باید همچنان از ماسک های بهداشتی خود استفاده کرده و از حجم بار خود در زمان برگزاری مناسک حج بکاهند.

طرح امنیتی عربستان در مسجدالحرام

این وزارتخانه همچنین شروط اصلی صدور مجوز برگزاری مناسک حج امسال را اعلام و تاکید کرد که این مجوزها از طریق درگاه های اینترنتی قابل دریافت هستند.

وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد که فرد متقاضی برای دریافت مجوز حج نباید کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد، مدرک پزشکی از یک مرکز معتمد مبنی بر عدم ابتلا به بیماری خاص یا مشکلات جسمی داشته باشد، نباید به جرم ارتکاب جنایات امنیتی محکوم شده باشد، مدارکی مبنی بر توانایی مالی برای پرداخت هزینه های حج ارائه دهد و جزو اتباع کشورهای معتمد نزد عربستان باشد.