پیشتازی دوباره ترامپ در بین جمهوری خواهان

در حالی که دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، شب گذشته برای برگزاری جلسه تفهیم اتهامات جنایی خود وارد شهر میامی در فلوریدا شد، نظرسنجی های جدید حاکی از پیشتازی وی در بین نامزدهای جمهوری خواه انتخابات است.

براساس این گزارش، ترامپ 77 ساله شب گذشته با جت شخصی خود به فلوریدا رفت و قرار است ساعت 3 بعدازظهر امروز (سه شنبه) به وقت محلی، برای تفهیم اتهامات جدید خود در دادگاه حاضر شود. طرفداران وی نیز در نزدیکی باشگاه گلف متعلق به ترامپ در این شهر، تجمع کردند.

وی در شبکه اجتماعی خود نوشت: من امیدوارم تمام کشور ببینند که چپ های رادیکال چه کاری با آمریکا می کنند.

در همین حال یک قاضی آمریکایی درخواست برخی رسانه ها برای فیلم برداری از جلسه محاکمه ترامپ را رد کرد.

چند روز قبل دادگاهی در آمریکا بر اساس اسنادی اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور به 38 مورد از جمله داشتن اسناد طبقه بندی شده مرتبط با امنیت ملی متهم شده است.

اسناد محرمانه‌ای که در منزل ترامپ به دست آمده، دربرگیرنده جزئیاتی از توانمندی های هسته ای یک کشور خارجی است.

وی روز گذشته در نخستین سخنرانی عمومی خود پس از طرح این اتهامات در گردهمایی جمهوری خواهان ایالت جورجیا، تاکید کرد وزارت دادگستری پاتوق افراد بیماری هستند که باید به سرعت کنار گذاشته شوند. ترامپ، جک اسمیت مامور ویژه‌ای که او را متهم کرده، فردی تبهکار نامید و خواستار لغو تحقیقات رسمی علیه خود شد.

این در حالی است که به رغم طرح اتهامات جدید علیه ترامپ ، محبوبیت او در میان جمهوری خواهان افزایش یافته و اکثریت جمهوری خواهان بر این باورند که این اتهامات تنها با انگیزه سیاسی علیه ترامپ مطرح شده است.

براساس نظرسنجی های جدید که به طور مشترک توسط رویترز و ایپسوس انجام شده، 81 درصد جمهوری خواهان بر این باورند که این اتهامات تنها انگیزه سیاسی دارد و وی با اختلاف زیادی از دیگر رقبای جمهوری خواه خود پیشی دارد.

همچنین براساس این نظرسنجی 43 درصد از جمهوری خواهان شناخته شده معتقدند ترامپ نامزد محبوب آنهاست در حالی که تنها 22 درصد ران دیسانتیس را نامزد مورد علاقه خود می دانند.

روز گذشته دونالد ترامپ اظهار کرد اتهامات جدید علیه او برای منحرف کردن پرونده پسر جو بایدن «هانتر بایدن» است.

پیشتازی دوباره ترامپ در بین جمهوری خواهان

ترامپ در جریان مصاحبه ای با شبکه ای بی سی افزود: این اتهامات به دلایل سیاسی علیه من مطرح شده اما من تصور می کنم این اتهامات برای سرپوش گذاشتن بر جنایات بی شماری است که از سوی جمهوری خواهان در کنگره علیه هانتر بایدن مطرح شده است.

وی همچنین در گردهمایی جمهوری خواهان ایالت جورجیا ، دادستان ها را متهم کرد که بدون هیچ مدرکی و تنها با انگیزه سیاسی قصد دارند مانع از حضور دوباره وی در کاخ سفید شوند.

ترامپ همچنین جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا را متهم کرد که اتهامات جنایی را علیه او ترتیب داده تا کمپین اصلی ترین رقیب سیاسی اش را تحت تاثیر قرار داده و نیز در مسیر تحقیقات کنگره و فدرال در پرونده پسر بایدن، اختلال ایجاد کند.

این در حالی است که جوبایدن در این باره گفت که با وزیر دادگستری درباره کیفرخواست ترامپ صحبت نکردم و قصدی برای این کار ندارم و درباره آنچه هم رخ داده، اظهارنظری نمی کنم.

ترامپ در گفتگو با پولیتیکو نیز اظهار کرد حتی اگر محکوم شود همچنان به رقابت های انتخاباتی ادامه می دهد.

با اقدام دادگاه فدرال، ترامپ نخستین رئیس جمهور پیشین آمریکا است که هدف تحقیقات مجرمانه قرار می گیرد.کیفرخواست صادر شده برای ترامپ پیامدهای حقوقی غیرقابل انکاری مانند امکان زندان شدن او در صورت محکومیتش دارد.

صدور این کیفرخواست همچنین پیامدهای سیاسی عظیمی هم برای ترامپ به همراه خواهد داشت، زیرا می‌تواند نظر جمهوری‌خواهان را در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا را نسبت به کاندیدایی که دو بار متهم شده است، تغییر دهد.

در همین حال دادستان پرونده رئیس جمهوری سابق آمریکا تاکید کرد که اقدام ترامپ در نگهداری اسناد محرمانه، امنیت آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد

اما ترامپ در واکنش به این اظهارات گفت: دادستان پرونده‌ام از من نفرت دارد و به همین خاطرنباید در هیچ کدام از اقدامات مربوط به عدالت مشارکت داشته باشد.

وی افزود: من چیزی برای مخفی کردن ندارم. کسی به من نگفته بود که اجازه ندارم اسناد شخصی خود را از کاخ سفید بردارم.