رئیس‌جمهور عراق: الحشد الشعبی باید هرچه بیشتر تقویت شود

«عبداللطیف الرشید» رئیس‌جمهور عراق شب گذشته (چهارشنبه) در پیامی به مناسبت نهمین سالگرد تأسیس الحشد الشعبی به تمجید از نقش این گروه مقاومت در حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی عراق پرداخت.

به نوشته شفق نیوز، «عبدالله العلیاوی» مشاور ارشد رئیس‌جمهور عراق پیام او را در مراسمی که سازمان الحشدالشعبی برگزار کرده بود، قرائت کرد. در این پیام آمده بود: «به الحشد الشعبی سالروز تأسیسش را تبریک می‌گوییم و خواستار حمایت بیشتر تسلیحاتی و تجهیز و توجه به مجروحین و خانواده شهدای این گروه هستیم».

 رئیس‌جمهور عراق: الحشد الشعبی باید هرچه بیشتر تقویت شود

الرشید افزود: «تمامی نهادها باید یاد و خاطره شهدای الحشد الشعبی در رأس آن‌ها [شهید] ابومهدی المهندس را پاس بدارند، علاوه بر این نباید اجازه هیچ‌گونه بی حرمتی به این سازمان به احدی داده شود».

سازمان الحشد الشعبی در ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ و پس از ورود تروریست‌های داعش به موصل و در شرایطی که تروریست‌ها به سرعت به سمت بغداد پیشروی می‌کردند، به فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی تشکیل شد و به اذعان دوست و دشمن نقش بزرگی در شکست داعش داشت.

رئیس‌جمهور عراق روز دوشنبه نیز در پیامی به همین مناسبت گفته بود: «فتوای جهاد کفایی که توسط مرجع عالی عراق ، آیت الله العظمی سیستانی اعلام شد را فراموش نمی‌کنیم که نقطه مهمی در اتحاد صفوف مقاومت و شکست تروریسم و آزادسازی شهرها و روستاها در شرایطی سخت از تاریخ کشور و مردممان بود».

در خصوص جایگاه حقوقی الحشد الشعبی نیز باید گفت که یک نیروی رسمی در عراق محسوب می‌شود، حیدر العبادی نخست‌وزیر اسبق عراق در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که الحشدالشعبی بخشی از نیروهای رسمی نظامی عراق است، سپس نمایندگان پارلمان عراق نیز تصویب کردند که الحشد الشعبی به طور رسمی بخشی از نیروهای تحت امر «ستاد عملیات مشترک» در آید و بدین صورت جزئی از ساختار ارتش عراق شد.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز روز گذشته در مراسم سالگرد تأسیس الحشد الشعبی گفت که عراق نمی‌تواند بی نیاز از الحشد الشعبی باشد. او همچنین از ساخت پادگان‌های مخصوص این سازمان در خارج از شهرها خبر داد.