زیردریایی هسته‌ای آمریکا در این منطقه پهلو گرفت

ارتش کره جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد که یک فروند زیردریایی هسته‌ای آمریکایی در بندری واقع در شهر بوسان پهلو گرفته است.

این برای اولین بار در حدود شش سال اخیر است که یک زیردریایی کلاس اتمی با قابلیت شلیک موشک‌های کروز و هدایت‌شونده نیروی دریایی آمریکا در کره جنوبی مستقر می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این اقدام در حالی است که کره شمالی روز پنجشنبه دو فروند موشک کوتاه برد را از سواحل شرقی این کشور پرتاب کرده و ماه گذشته نیز تلاش ناموفقی برای قرار دادن یک ماهواره نظامی جاسوسی در فضا در ماه گذشته داشت.

زیردریایی

کره شمالی در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی و تسلیحاتی از جمله موشک بالستیک قاره‌پیمای جدیدی با سوخت جامد را انجام داده که نگرانی‌های گسترده کشورهای غربی و متحدان آنها در شرق آسیا را در پی داشته است.

«یون سوک یول» رئیس‌جمهور کره جنوبی و «جو بایدن» همتای آمریکایی او در ماه آوریل طی دیداری در واشنگتن توافق کردند که توانایی رصد منظم تجهیزات نظامی راهبردی در شبه‌جزیره کره را افزایش دهند.

طبق این گزارش، سران دو کشور همچنین موافقت کردند که یک فروند زیردریایی اتمی نیروی دریایی آمریکا با قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک، برای اولین بار از دهه ۱۹۸۰، به کره جنوبی برود تا عزم واشنگتن برای محافظت از سئول در برابر حمله احتمالی کره شمالی را نشان دهد.

پیش از این، «ری پیونگ چول» نایب رئیس کمیسیون نظامی مرکزی حزب کارگر کره شمالی ضمن تاکید بر عزم خود برای پرتاب ماهواره نظامی به فضا فارغ از تهدیدهای ژاپن، گفته بود این ماهواره را برای نظارت بر آمریکا پرتاب می‌کنند.