به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، روزنامه اتریشی "دی پرسه" در مطلبی به بررسی این مسئله پرداخته و نوشت: تشکیل یک ایالات متحده اروپایی راهکار خروج اروپا از بحران نمی باشد.اتحادیه اروپا نتوانست با بحران بدهی ها و مسئله بیکاری در قاره سبز مبارزه کند. تشکیل ایالات متحده اروپا نیز این روند منفی شکل گرفته در این اتحادیه را تقویت خواهد کرد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: حدود ده وزیر خارجه اتحادیه اروپا تقویت اتحاد دولتهای اروپایی و تشکیل یک ایالات متحده مانند نمونه آمریکا را در نظر دارند. یک چنین تصمیم ناگواری با نگاهی به بحران مالی فعلی که حدود چهار سال است مهار نشده گرفته شده است.

نویسنده در ادامه به بیان استدلالهایی مبنی بر اینکه ایالات متحده اروپا راه حل خروج قاره سبز از بحران نیست پرداخته و می نویسد: اتحادیه اروپا در سالهای گذشته اعتبار و اعتماد خود را در بین شهروندان از دست داده است. بر اساس بررسی موسسه " Eyes on Europe " که در ماه مارس گذشته منتشر شد از هر پنج اتریشی تنها دو نفر حامی پروژه اتحادیه اروپا می باشند. از هر سه نفر اروپایی نیز تنها یک نفر با ارز مشترک اروپایی موافق است. به این ترتیب قدرت گرفتن بیشتر اتحادیه اروپایی(در قالب تشکیل ایالات متحده اروپایی) نادیده گرفتن خواست شهروندان اروپایی است. رفتارهای انتخاباتی شهروندان اروپایی نشانگر این واقعیت است.

" پتر فیلزمایر " از کارشناسان مسائل سیاسی غربی با اشاره به اینکه اخیرا سیاستمداران طرفدار اروپایی در انتخاباتها برکنار می شوند و این واقعیت در کشورهایی از جمله فرانسه و ایرلند اتفاق افتاد همچنین تصریح کرد که شهروندان اروپایی آن(اتحادیه اروپایی) را نمی خواهند.

" جاکوس دلورس " Jacques Delors رئیس سابق کمیسیون اتحادیه اروپا نیز این گونه اظهار نظر کرده است که اروپا مانند یک دوچرخه است که وقتی می ایستد سرنگون می شود تا امروز این دوچرخه حرکت درستی نداشته است. در عوض اقتصاد این اتحادیه وضعیت رکودی داشته و بیکاری مرتبا بالا رفته است و چنین روندی یک حرکت دومینویی در این اتحادیه داشته است. از آنجایی که کشورهای اروپایی که وضعیت اقتصادی بهتری داشتند باید پولهای خود را به کشورهای ضعیفتر می دادند آنها نیز خود گرفتار بحران اقتصادی می شدند.

بر اساس گزارش موسسه آمار اروپایی " یورو استات " اخیرا در ۲۷ کشور اروپایی حدود ۲۵ میلیون نفر بیکار هستند. گره خوردن تنگاتنگتر اتحادیه اروپا این روند را افزایش خواهد داد.

نویسنده در ادامه تفاوتهای بسیاری را که بین کشورهای اروپایی وجود دارد از عوامل غیر ممکن بودن تشکیل ایالات متحده اروپایی عنوان کرده و نوشت: در حالی که در ایالات متحده آمریکا تنها یک زبان رسمی انگلیسی وجود دارد اما در بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا ۲۳ زبان رسمی وجود دارد. همچنین فرهنگ های دولتهای عضو اتحادیه اروپا نیز متفاوت است. تجمیع این گوناگونی و تفاوتهای فرهنگی در یک ایالات متحده اروپایی به مفهوم نادیده گرفتن غنای فرهنگی دولتها بوده و به درگیریهای بین ملتها منجر می شود.

تشکیل یک ایالات متحده اروپایی می تواند سبب مداخله در قانون اساسی دولتهای عضو این اتحادیه شده و تغییرات آنها را به دنبال داشته باشد. حفظ استقلال دولتهای اروپایی در اتحادیه اروپا از جمله اهداف این اتحادیه بود و تشکیل یک ایالات متحده اروپایی اهداف اساسی و زیربنای ایدئولوژیک اتحادیه اروپا را نقض می کند.