آمریکا باید بین همکاری یا درگیری با چین، یکی را انتخاب کند

« وانگ یی » مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجه حزب حاکم چین امروز (دوشنبه) با «آنتونی بلینکن » وزیر خارجه آمریکا که به پکن سفر کرده، دیدار داشت.

وانگ، که در سلسله مراتب حزب کمونیست چین از «کین گانگ» وزیر امور خارجه این کشور در رتبه بالاتری قرار دارد، به بلینکن گفت که واشنگتن باید بین درگیری یا همکاری با پکن یکی را انتخاب کند.

به نوشته وبگاه «تایمز ژاپن»، او در این‌باره توضیح داد: «با نگرش مسئولانه در برابر مردم و تاریخ جهان، ما باید مارپیچ نزولی روابط چین و آمریکا را معکوس کرده، برای بازگشت به مسیر سالم و با ثبات تلاش نموده و جهت یافتن راهی درست برای کنار آمدن چین و آمریکا در عصر جدید همکاری کنیم».

طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین درباره این دیدار، وانگ علت اصلی تنش‌ها در روابط دو کشور را «تصور اشتباه آمریکا از چین» دانسته و تصریح کرد: «لازم است بین گفتگو یا تقابل، همکاری یا درگیری، یکی انتخاب شود».

آمریکا باید بین همکاری یا درگیری با چین، یکی را انتخاب کند

بر این اساس، مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجه حزب حاکم چین اضافه کرد: «برای مدیریت مشترک اختلافات و اجتناب از غافلگیری‌های راهبردی، لازم است که آمریکا عمیقاً تأمل کرده و با چین همکاری نماید».

سفر بلینکن به چین، اولین سفر وزیر خارجه آمریکا در پنج سال گذشته به این کشور و همچنین بلندپایه‌ترین سفر یک مقام دولت بایدن است که از زمان روی کار آمدن با پکن بر سر مسائل مختلف از ادعاهای جاسوسی تا صنعت نیمه‌رسانا اختلاف داشته است. 

پیش از این نیز وزارت خارجه چین با هشدار به آمریکا درباره ضرری که رقابت خصمانه برای هر دو طرف دارد، از واشنگتن خواسته بود که به دخالت در امور داخلی پکن پایان دهد.