حضور قاتل جمال خاشقچی در انظار عمومی

«سعود القحطانی» مشاور ارشد پیشین « محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان سعودی و متهم ردیف اول در پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه برای اولین بار از زمان قتل خاشقچی در سال 2018 تاکنون در انظار عمومی دیده شد.

تصاویری از حضور قحطانی در یک گردهمایی اجتماعی در شهر بندر دریای سرخ «جده» اوایل هفته جاری در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت و همچنین حامیان او این اقدام وی را تحسین کردند.

آبان ماه سال گذشته، منابع رسانه‌ای مخالف رژیم سعودی از برکناری «سعود القحطانی» مسئول ارتش سایبری و واحد سرکوب رسانه‌ای عربستان از تمامی مناصب و ماموریت‌هایش خبر دادند و اعلام کردند که وی که مشاور پیشین دربار سعودی و از عاملان اصلی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بود، اکنون قرار است در پشت پرده و به دور از چشم دیگران ماموریت جدیدی را انجام دهد.

«احمد العبیکان» از سرمایه‌داران سعودی و دایی القطحانی، میزبان این فرد بوده است. قحطانی در هنگام دیدار با العبیکان و دیگر بازدید‌کنندگان، یک عصا به دست گرفته بود.

شبکه‌های اجتماعی حامی دولت عربستان، بازگشت قحطانی را تحسین کردند و او را یک چهره ملی «محبوب» خطاب کردند.

قحطانی یک سال پس از آن‌که به عنوان مظنون قتل خاشقچی معرفی شد، از فعالیت در توییتر به حالت تعلیق درآمد.

بر اساس این گزارش، قحطانی در پی قتل خاشقچی از حضور در انظار عمومی ناپدید شد. «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی در آن زمان در یک پیام توییتری نوشت: «به نظر می رسد که او (قحطانی) از نظر روحی و جسمی ویران شده است. این در برابر آن‌چه که او علیه بی‌گناهان انجام داده است، بسیار ناچیز است. لعنت به او و افرادی که او (خاشقچی) را کشتند».

حضور سعود القحطانی در انظار عمومی

از طرف دیگر، «ترکی الشلهوب» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، قحطانی را بعنوان «دست کثیف» محمد بن سلمان توصیف کرد.

وی در توییتر نوشت: «این جانی مرتکب جنایتی شده که جهان را تکان داد و بلاهایی سر دولت آؤرد و وجهه آن را خدشه‌دار کرد. این مجرم قاتل هنوز روی کار است و آزادانه عبور و مرور می‌کند و این در حالی است که آن‌هایی که واقعاً کشور خود را دوست دارند و از حقوق شهروندان دفاع می‌کنند در زندان آسیب می بینند».

زمانیکه محمد بن سلمان در سال 2017 بعنوان ولیعهد عربستان سعودی برگزیده شد، قحطانی به یکی از قدرتمندترین چهره‌های عربستان سعودی تبدیل شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که القحطانی از نوشته‌های انتقادی خاشقچی بسیار خشمگین بوده است و پس از ناپدید شدن خاشقچی، منابع اطلاعاتی آمریکا و ترکیه، قحطانی را به عنوان  سرکرده عملیاتی که منجر به قتل این روزنامه‌نگار شده بود، مشخص کردند.

روزنامه میدل ایست آی فاش کرد که قحطانی بخشی از ساختمار فرماندهی جوخه مرگ عربستان سعودی بوده است که تحت دستورالعمل و نظارت محمد بن سلمان عملیات انجام می‌داده است.

با این‌حال، ولی‌عهد عربستان و قحطانی هرگونه مشارکت در قتل خاشقچی را رد کرده‌اند.

قحطانی از ورود به آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی منع شده است و در بین 17 چهره سعودی است که در رابطه با قتل خاشقچی در فهرست تحریم خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

یک دادگاه سعودی در سال 2021، القحطانی را از هرگونه اقدام اشتباه تبرئه کرد و اعلام کرد که احمد عسیری، معاون پیشین دستگاه اطلاعاتی و سعود قحطانی به علت نبود شواهد و مدارک قطعی و کافی در ارتباط با قتل خاشقچی تبرئه شده‌اند.

حکم این دادگاه سعودی در شرایطی مطرح شد که پیش از آن دادستانی عربستان در جریان تحقیقات و بازررسی‌های خود مدعی شده بود که عسیری به دستور قحطانی بر قتل خاشقجی نظارت داشته است.

جمال خاشقچی، سردبیر سابق روزنامه الوطن و ستون‌نویس نشریه آمریکایی واشنگتن پست از منتقدان حکومت عربستان سعودی محسوب می‌شد. او در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ در ترکیه به قتل رسید.

او به همراه نامزدش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود. بعدها دولت عربستان سعودی اذعان داشت او در کنسولگری به قتل رسیده است.

پیش از این منابعی به خبرگزاری رویترز گفته بودند که قحطانی پس از ناپدید شدن از دید عموم، در پشت صحنه همچنان به عنوان یک چهره تأثیرگذار باقی مانده است.