تاخیر انداختن وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه واگنر

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا به نقل از منابع آگاه نوشت، واشنگتن قصد دارد وضع تحریم‌های جدیدش علیه گروه واگنر را به دلیل شورش «یوگنی پریگوژین» رهبر این گروه علیه کرملین به تاخیر بیندازد.

یکی از منابع مورد استناد این روزنامه آمریکایی ادعا کرد، بهانه آمریکا برای اتخاذ این تصمیم «این نگرانی که این تحریم‌ها در نهایت به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کمک کند» است.

یکی از منابع به وال استریت ژورنال ادعا کرد: «واشنگتن نمی‌خواهد این طور به نظر برسد که در این مناقشه جانب یکی از طرفها را می‌گیرد.»

به نوشته وال استریت ژورنال، این منابع آگاه گفتند، وزارت امور خارجه آمریکا برنامه داشت تا تحریم‌هایی جدید را در روز سه شنبه علیه آنچه این روزنامه «تجارت طلای گروه واگنر در آفریقا از جمله عملیات معدن‌کاوی این گروه در جمهوری آفریقای مرکزی» خواند اعمال کند.

تاخیر انداختن وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه واگنر

شامگاه جمعه فرمانده گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند.

یوگنی پریگوژین در بیانیه‌ای که ابتدا صحت آن مورد تردید واقع شد اما بعدا مورد تأیید قرار گرفت گفت: «یک حمله موشکی به مواضع گروه واگنر انجام شد. قربانیان زیادی وجود دارد.»

به نوشته وال استریت ژورنال، «کامرون هادسون»، رئیس دفتر سابق فرستاده ویژه آمریکا برای سودان به این روزنامه گفت: «واشنگتن برای هدف گرفتن، منزوی ساختن و تضعیف رشد واگنر در آفریقا راهبردی را در نظر داشته اما ادامه این رویکرد اکنون واشنگتن را در موقعیت دشوار کمک کردن به پوتین قرار می‌دهد.»

آمریکا قبلا هم گروه شبه نظامی واگنر را به علت آنچه نقش داشتن این گروه در کارزارهای انتشار اطلاعات دروغ از جمله در زمان انتحابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا دانست و همچنین به خاطر شرکت در درگیری‌ها در اوکراین هدف تحریم قرار داده بود.

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال درباره این تصمیم دولت آمریکا در حالی منتشر شد که در جدید ترین تحول، سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور بلاروس گزارش داد، پریگوژین پیشنهاد لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور برای توقف جنبش واگنر در روسیه و برداشتن گام های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفته است.

سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو اعلام کرد که در حال حاضر پیش‌نویس گزینه قابل قبولی برای حل و فصل وضعیت گروه "واگنر" با ضمانت‌های امنیتی برای مبارزان آن وجود دارد.

رسانه‌های غربی که در نبرد باخموت بسیار تلاش کردند دستاوردهای ارتش اوکراین را در این جنگ مهم و بزرگ جلوه دهند، اما در نهایت با شکست ارتش اوکراین، نگاه‌ خواننده را به مسائل دیگری منحرف کردند، اکنون به رسانه تحت خدمت واگنر تبدیل شده‌اند. در جریان تصرف باخموت توسط روس‌ها، شرکت خصوصی واگنر نیروی اصلی عمل‌کننده در میدان نبرد بود.