فرجام واگنرها از منظر سی ان ان

سی ان ان در روایت خود از تحولات اخیر مسکو نوشت: درحالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، وعده مجازات جنگجویان واگنر را که علیه روسیه اقدام کردند، داده است اما به نظر می رسد میانجی گری ناگهانی بلاروس بسرعت به این بحران پایان داد.

این رسانه با اشاره به اینکه هنوز معلوم نیست نقش پریگوژین در آینده گروه واگنر چه خواهد بود و آیا جنگجویان او به ارتش روسیه ملحق می شوند یا خیر، به نقل از سخنگوی کرملین نوشت: نمی تواند به پرسشی درباره نقشی که پریگوژین در بلاروس ایفا خواهد کرد، «پاسخ دهد».

دیمیتری پسکوف پیشتر گفته بود که از رئیس گروه واگنر رفع اتهام شده و او به بلاروس خواهد رفت. همچنین جنگجویان واگنر که در بدو امر از نبرد با سربازان ارتش سرباز زدند، جذب وزارت دفاع می‌شوند.

پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر نیز از ارائه جزییاتی درباره توافق خود برای توقف پیشروی در روسیه خودداری کرده است.

سی ان ان با اشاره به اینکه این خطر در رابطه با رئیس گروه واگنر نیز تمام نشده است، به نقل از جیل دوکرتی کارشناس مسائل روسیه مدعی شد: پوتین افراد خائن را نمی بخشد. حتی اگر او بگوید که پریگوژین به بلاروس می رود وی هنوز هم خائن محسوب می شود و من فکر می کنم که پوتین هرگز او را نخواهد بخشید.

دوکرتی همچنین مدعی شد که ممکن است ما شاهد «کشته شدن پریگوژین در بلاروس » باشیم اما تا زمانی که وی حامیانی دارد صرف نظر از این که کجا بسر می برد، تهدید است و روسیه را نگران می کند.

سی ان ان در بخش دیگری از گرارش خود به نقل از کارشناسان همچنین مدعی شده که به نظر می رسد خطر هنوز به پایان نرسیده است اما بسیاری از مسائل نامشخص هستند.

فرجام واگنرها از منظر سی ان ان

کارشناسان هشدار می دهند که بعید به نظر می رسد یک شورش بی سابقه بدون هیچ تبعاتی به سرعت از بین برود.

سی ان ان مدعی شد پوتین اکنون باید جدی ترین چالش خود از زمان روی کارامدنش در سال ۲۰۰۰ را مدیریت کند.

یوگنی پریگوژین رئیس گروه شبه نظامی واگنر روز جمعه بدون ارائه شواهدی مدعی شد که ارتش روسیه ۲ هزار نفر از نیروهای واگنر را به قتل رسانده است.

وی در ماه‌های گذشته حملات لفظی شدیدی علیه سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه داشته و مدعی شده بود که وزارت دفاع تلاش می‌کند جامعه و رئیس جمهوری را فریب داده و قصه‌ای درباره تهاجم اوکراین و برنامه‌ریزی آن‌ها برای حمله به ما با همکاری ناتو بسازد.

وزارت خارجه روسیه بامداد یکشنبه در پی تنش اخیر میان رپریگوژین و ارتش روسیه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: شورش به نفع دشمنان خارجی روسیه است.

منابع بلاروس خبر دادند که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور شنبه شب برای دومین بار با پوتین همتای روس خود گفت وگو و وی را از نتیجه مذاکره با فرمانده واگنر مطلع ساخته است. پوتین از تلاش‌های لوکاشنکو برای پایان دادن به این بحران قدردانی کرده است.