وزارت خارجه روسیه: اظهارات اوکراین و حامیانش علیه روسیه شرم آور است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادعای اوکراین و حامیان این کشور علیه روسیه و «نیروگاه هسته‌ای زاپورژیا» را رد کرد.

 «ماریا زاخاروا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه عصر چهارشنبه به وقت تهران اظهار داشت: «ما اظهارات رژیم کی‌یف و حامیان خارج از کشور آن در مورد تهدیدات روسیه علیه نیروگاه هسته‌ای زاپورژیا را یک تحریک شرم‌آور می‌دانیم.»

نیروگاه  زاپوروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

روسیه در  ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز  و از آن زمان تاکید کرد که به دنبال نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین و هدف قرار دادن زیرساخت‌های نظامی است و به زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور کاری ندارد.

روسیه در اولین روزهای عملیات نظامی خود در اوکراین، کنترل این تاسیسات را به دست گرفت و این نیروگاه به طور عادی به کار خود ادامه داد.

چندی قبل منابع رسانه‌ای روسیه گزارش دادند که سرویس امنیت فدرال روسیه  طرح اوکراین برای حمله تروریستی به تاسیسات اتمی روسیه خنثی شد. در بیانیه این نهاد اطلاعاتی و امنیت فدرال روسیه آمده است که طراح این حمله تروریستی، سرویس اطلاعاتی اوکراین بود.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد، در آستانه مراسم «روز پیروزی» (مراسم سالگرد پیروزی اتحاد شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم)، یک گروه خرابکار و تروریستی از سرویس اطلاعاتی اوکراین تلاش کرد بیش از ۳۰ دکل انتقال برق خطوط فشار قوی نیروگاه‌های هسته‌ای لنینگراد و کالینین را منفجر کند».

به دنبال فضا سازی اخیر رسانه‌های غربی درباره وضعیت این نیروگاه، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه اخیرا مقامات اوکراینی و کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد فاجعه‌ای مشابه فاجعه اتمی «چرنوبیل» در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کرد. معاون شورای امنیت روسیه همچنین اتهامات غرب درباره اینکه روسیه در پشت حملات به این نیروگاه است را رد کرد و بی‌اساس خواند. وی تاکید کرد حتی سازمان ملل هم این ادعاها را باور ندارد.