«نواز شریف» به سیاست بازمی‌گردد

 یکی از سخنگویان دولتی پاکستان اعلام کرد که مجمع ملی پاکستان طرح محدود کردن مدت زمانیکه قانونگذاران می‌توانند از کار اخراج شوند را تصویب کرد و راه برای بازگشت « نواز شریف » نخست‌وزیر پیشین تبعیدی پاکستان به سیاست هموار می‌شود.

شریف قبل از آن‌که در سال 2017 به اتهام اختلاس، از قدرت خلع شود، برای مدت سه دوره بعنوان نخست‌وزیر پاکستان فعالیت داشته است. دیوان عالی پاکستان، شریف را برای همیشه از سیاست منع کرده بود و پس از آن به تحمل هفت سال حبس محکوم شد.

در سال 2019، شریف به دلیل ابتلا به بیماری اختلال سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های دیگر، معافیت پزشکی دریافت کرد و با لغو حکم ممنوعیت سفر، توانست پاکستان را به مقصد انگلیس ترک کند و از آن زمان زمان در آن‌جا به سر می‌برد.

نخست‌وزیر تبعیدی پاکستان از سال 2019 تاکنون از پشت صحنه حزب مسلم لیگ نواز (PML-N) که توسط خانواده او اداره می شود را از پشت صحنه رهبری و هدایت می کند.

«شهباز شریف» برادر نواز شریف سال گذشته بعنوان نخست‌وزیر پاکستان برگزیده شد و این کشور قرار است که قبل از اکتبر سال جاری میلادی، انتخابات پارلمانی برگزار کنند.

روز گذشته (سه‌شنبه)، یک سخنگوی دولت پاسکتان گفت که رئیس‌جمهور موقت، متممی را به امضا درآورده است که می‌گوید که دادگاهها قادرند تنها برای «بازه زمانی کمتر از پنج سال» اعضای پارلمان را ردصلاحیت و از کار برکنار کنند.

سخنگوی دولت پاکستان گفته است که «صادق سنجرانی» رئیس سنای پاکستان بعنوان رئیس‌جمهور موقت، این لایحه را دوشنبه در نبود «عارف علوی» رئیس‌جمهور پاکستان که در سفر حج به سر می‌برد، به امضا درآورد

«حسن عسکری» تحلیلگر سیاسی در این خصوص می‌گوید: «حزب حاکم مسلم لیگ نواز و شرکای ائتلافی آن، خواهان بازگرداندن نواز شریف هستند. این لایحه برای دستیابی به این هدف به تصویب درآمده است».

وی در ادامه افزود: «نواز شریف تنها مبارز حزب مسلم لیگ نواز در انتخابات بعدی خواهد بود. بازگشت وی از نظر سیاسی برای این حزب بسیار مفید است اما هنوز مشخص نیست که آیا خود او برای انتخابات وارد رقابت شود یا خیر».

بر اساس این گزارش، شریف همچنان با پرونده اختلاس روبرو است که موجب شد در دوران تصدی «عمران خان» جانشین نواز شریف به موجب آن محکوم شود.

«نواز شریف» به سیاست بازمی‌گردد

شهباز در آوریل سال گذشته میلادی با رأی عدم اعتماد، عمران خان را از قدرت برکنار کرد.

طبق این گزارش، خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است اما مبارزات انتخاباتی او در دهها پرونده قانونی گرفتار شده است.

چندی پیش، عمران خان به اتهام اختلاس بازداشت شد. حامیان وی پس از دستگیری‌اش به اتهام اختلاس در ۹ می، به تأسیسات ارتش حمله کردند. سخنگوی ارتش پاکستان گفت که دستکم ۱۰۲ نفر در دادگاه‌های نظامی در رابطه با خشونت محاکمه می‌شوند.

خان، ۷۰ ساله، قهرمان سابق بین‌المللی کریکت که سیاستمدار  شده است، از زمانی که در سال گذشته با رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد، با پرونده‌های متعددی روبرو شده است.