سفیر سوئد به وزارت خارجه عربستان احضار شد

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: اعتراض قاطع خود را نسبت به این اقدام شرم آور به سفیر سوئد ابلاغ کردیم.

وزارت خارجه عربستان سعودی افزوده است: از دولت سوئد می‌خواهیم تمام اقداماتی را که مستقیماً با تلاش‌های بین‌المللی در جهت گسترش ارزش‌های مدارا، میانه‌روی و رد افراط‌گرایی مغایرت دارد و احترام متقابل لازم روابط بین مردم و دولت‌ها را تضعیف می‌کند، متوقف کند.

عربستان سعودی پیش تر نیز اقدام یک افراطی نسبت به سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مسجد مرکزی استکهلم سوئد را به شدت محکوم کرده بود.

«سلوان مومیکا» فرد افراط گرای۳۷ ساله عراقی الاصل روز چهارشنبه گذشته با مجوز پلیس سوئد و در حضور ده‌ها نفر یک جلد قرآن کریم را در برابر مسجد جامع استکهلم آتش زد که با موج محکومیت گسترده بین المللی روبرو شد و دستگاه قضایی و دولت عراق در سایه تاکید مقامات و شخصیت‌های سیاسی و دینی و اقشار مختلف مردم، خواهان استرداد او به عراق برای محاکمه شدند.

سفیر سوئد در عربستان احضار شد

این دومین مورد هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن این کتاب مقدس در سوئد از ابتدای سال جاری میلادی است زیرا پیش از این «راسموسن پالودان» رهبر حزب راست افراطی «خط سخت» کتاب مقدس مسلمانان را در برابر سفارت ترکیه در سوئد آتش زده بود.

هتک حرمت دوباره قرآن کریم این بار از سوی سلوان مومیکا در سوئد موجی از محکومیت‌های گسترده را در بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی به همراه داشت و دولت‌ها، مقامات، شخصیت‌های سیاسی و دینی و اقشار مختلف ملت‌ها به ویژه مسلمانان ضمن تقبیح اهانت به قرآن کریم، خواهان وضع قوانین ویژه برای جرم انگاری اهانت به مقدسات و ادیان الهی در سطح بین المللی و پاسداری از ارزش‌های دینی شدند.