پیامدهای صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم برای سوئد

وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای که در تارنمای رسمی دولت این کشور امروز دوشنبه منتشر شده، با عنوان اینکه «می‌خواهیم آن‌هایی را که به قصد ارتکاب جرم وارد سوئد می‌شوند را متوقف کنیم» آورده است: در ماه مِه، دولت تصمیم گرفت نظارت‌های مرزی را بازگرداند و دلایل آن نیز مشخص است، در وهله اول به دلیل افزایش تهدیدها در رابطه با برخی رویدادها از جمله تظاهرات قبلی که در آن‌ها قرآن سوزی اتفاق افتاد.

این بیانیه با اشاره به اینکه اقدامات کنترلی با هدف تامین نظم عمومی و امنیت اعمال می‌شود، ادامه داد: اداره پلیس سوئد در حال انجام تغییرات لازم و افزایش تعامل با سایر مقامات مربوطه برای مقابله با این تهدیدها است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه سوئد، سرویس امنیتی این کشور نیز به منظور مقابله با فضاهای افراطی خشونت آمیز فعالیت خود را افزایش داده است.

همچنین این وزاتخانه تاکید کرد: گردهمایی‌های عمومی که کاملا قانونی برگزار می‌شوند ممکن است دوقطبی ساز و توهین آمیز باشند. آنچه روز چهارشنبه رخ داد دقیقا از همین گونه بود. این دست از رفتارها برای امنیت داخلی سوئد «پیامدهای جدی» به دنبال دارند.

وزارت امور خارجه سوئد یکشنبه شب اقدامات اسلام هراسانه را محکوم و اعلام کرده بود که این اقدامات منعکس کننده دیدگاه‌های دولت این کشور نیستند. در بیانیه حاضر نیز بار دیگر تاکید شد که دولت سوئد لزوما هر عقیده‌ای که با عنوان آزادی بیان در این کشور ابراز می‌شود را حمایت نمی‌کند.

این بیانیه مطرح می‌کند: سوئد اکنون در معرض تهدیدهای جدیدی قرار دارد. تجربه نشان می‌دهد هم افرادی که به این گونه اقدامات دست می‌زنند و هم افرادی که در پاسخ به آن‌ها برای اعمال خشونت‌ افراطی آماده هستند از سایر کشورها به سوئد وارد می‌شوند.

پیامدهای صدور مجوز هتک حرمت قرآن برای سوئد

این وزارتخانه توضیح می‌دهد در مورد اخیر فرد هتاک به قرآن کریم، تنها مجوز اقامت موقت در سوئد را در اختیار دارد و ملیت عراقی دارد. پلیس در چارچوب قانون این حق دارد را تا از ورود افرادی که منافع عمومی مهم سوئد را تهدید می‌کند به کشور جلوگیری کند.

 پس از محکومیت‌های گسترده و جهانی سوزاندن قرآن در خارج از مسجد اصلی استکهلم و درخواست یک نهاد بین‌المللی اسلامی برای جلوگیری از تکرار بی احترامی به کتاب مقدس مسلمانان در آینده، دولت سوئد شب گذشته هتک حرمت قرآن در خارج از مسجد اصلی پایتخت این کشور را محکوم کرد.