افشاگری جدید از دیدار پوتین و واگنرها

 سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که رئیس گروه واگنر هشتم تیر ماه با رئیس‌جمهور روسیه در یک جلسه سه ساعته با حضور ۳۵ نفر دیگر دیدار کرد.

بنا بر گزارش منابع رسانه‌ای از روسیه، «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر ۲۹ ژوئن (هشتم تیر ماه) پنج روز بعد از انجام شورش ناکام در این کشور طی یک جلسه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که پوتین ۳۵ نفر از جمله فرماندهان واحدهای گروه واگنر را به این نشست دعوت کرد و این جلسه سه ساعت به طول انجامید.

بنا بر اعلام سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه، فرماندهان واگنر به ولادیمیر پوتین گفتند که آنها سربازان او هستند و به نبرد برای او ادامه خواهند داد.

سوم تیر ماه بود که بعد از اتهام زنی یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر به وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش روسیه درباره حمله موشکی به مواضع نیروهای این گروه در خاک اوکراین، شورش واگنر آغاز و به خبر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد.

به دنبال اتهام زنی‌های تند پریگوژین به سرگئی شویگو وزیر دفاع و «والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه، نیروهای این گروه شبه نظامی مواضعشان در اوکراین را رها کرده و وارد خاک روسیه شدند و رئیس این گروه هم در یک پایگاه نظامی در شهر مرزی «روستوف» استقرار یافت.

به دنبال این تحولات و درخواست پریگوژین برای دفن کردن وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ مسکو، رسانه‌ها از حرکت نیروهای واگنر به سمت مسکو و تدابیر ویژه امنیتی در پایتخت خبر دادند.

دیدار رئیس «واگنر» با پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به شورش واگنرها، این تحرکات را «خیانت داخلی» توصیف کرد و وعده مجازات سخت عاملان آن را داد اما پس از میانجیگری الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، شورش گروه واگنر به فاصله کوتاهی پایان یافت و پریگوژین به بلاروس رفت.

هفته گذشته اما خبرهایی درباره بازگشت یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر به روسیه منتشر شد و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس پانزدهم تیر ماه گزارش‌های رسانه‌ای درباره بازگشت پریگوژین به روسیه تایید کرد که او دیگر در خاک بلاروس حضور ندارد. 

پیش‌تر «فونتانکا» سایت خبری معتبر در سن پترزبورگ گزارش داد یوگنی پریگوژین رئیس گروه نظامی واگنر به روسیه بازگشته تا سلاح‌های خود از جمله یک اسلحه دستی شخصی‌سازی شده را جمع‌آوری کند.