واکنش تند صدراعظم آلمان به اظهارات اردوغان

صدراعظم آلمان اعلام کرد که پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ارتباطی با عضویت سوئد به ناتو ندارد.

منابع رسانه‌ای غربی خبر دادند که اولاف شولتز صدراعظم آلمان با شرط و شروط اعلامی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد.

اردوغان روز دوشنبه (امروز) در فرودگاه پیش از عزیمت به اجلاس ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی گفت: «اول بیایید راه را برای ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کنیم و سپس، ما راه را برای سوئد باز می‌کنیم، همانطور که برای فنلاند این کار را کردیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان اعلام کرد که موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ارتباطی با الحاق سوئد به ناتو ندارد.

واکنش تند صدراعظم آلمان به اظهارات اردوغان

شولتز در جمع خبرنگاران افزود: «سوئد واجد همه شرایط لازم برای عضویت در ناتو است. آن موضوع دیگر (مذاکرات ترکیه برای الحاق به اتحادیه اروپا) با این مساله ارتباط ندارد و به همین دلیل من فکر نمی‌کنم که این دو موضوع باید به عنوان یک موضوع مرتبط به هم دیده شود».

ترکیه دهه‌های طولانی است که در سودای الحاق به اتحادیه اروپا است و انتظار این کشور برای تکمیل فرایند پیوستن به اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. ترکیه سال ۱۹۸۷ درخواست نامزدی رسمی خود را ارائه کرد و تا سال ۱۹۹۹ طول کشید تا وضعیت کشور نامزد را دریافت کند. آنکارا سپس ۶ سال دیگر (تا ۲۰۰۵) صبر کرد تا مذاکرات در این خصوص آغاز شود که در مقایسه با نامزدهای دیگر روندی منحصر به فرد بوده است.

اظهارنظرهای سران ترکیه و آلمان درباره عضویت سوئد در ناتو و سرط اعلامی اردوغان برای اعلام موافقت ترکیه با این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که قرار اسن فردا سه شنبه سران کشورهای عضو ناتو در نشست دو روزه به میزبانی لیتوانی حاضر شوند.

بنا بر اعلام مقام‌ها و رسانه‌های غربی، مهم‌ترین موضوع این نشست بحث ادامه حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه و همچنین عضویت سوئد به ناتو است.